Még mindig kell az útnyilvántartás, ha nem akar ráfizetni az ÁFA elszámoláskor

Még mindig kell az útnyilvántartás, ha nem akar ráfizetni az ÁFA elszámoláskor

Attól, hogy a cégautó bérlés utáni ÁFA 50%-a most már akár útnyilvántartás nélkül is visszaigényelhető, még nem biztos, hogy mindenkinek érdemes is lecsapnia erre a lehetőségre.

Nem először találkozhat ezzel kapcsolatos cikkel az oldalunkon, de az egész országban elég sokat foglalkoznak most ezzel: rengeteg a kérdés, hogy kinek éri meg, mennyit lehet vele nyerni, és mennyit veszíteni, stb.

Gyorsan elmondom most Önnek a legfontosabb tapasztalatokat ezzel kapcsolatban:

  • nem mindenkinek kifizetődő az 50%-os átalányértékkel dolgoznia (akár millióktól is eleshet ezzel a cég);
  • ha valaki mégis él ezzel a lehetőséggel, akkor is érdemes útnyilvántartást vezetnie: nem azért, mert kötelező, hanem mert így a legpraktikusabb.

De nézzük akkor a részleteket!

Mi a helyzet most az útnyilvántartással?

1 percben vegyük át gyorsan, miről is van pontosan szó:

  • a céges autókkal kapcsolatos költségek (például a bérleti díj) utáni ÁFA az autó üzleti célú használatának arányában levonható;
  • 2019 januárjától kezdve már nem kell útnyilvántartással bizonyítani az autó céges használatát ahhoz, hogy az ÁFA maximum 50%-át visszaigényeljük;
  • fontos, hogy emellett viszont továbbra is ott van a lehetőség, hogy az eddig megszokott rendszerben, útnyilvántartás alapján intézzük a visszaigénylést.

Amikor felröppentek az első hírek a szabálymódosítással kapcsolatban, alapvetően 2 előnyt hangoztattak a legtöbben:

  • egyrészt végre meg lehet szabadulni rengeteg papírmunkától;
  • másrészt nyílt egy kiskapu arra, hogy ha 50%-nál kevesebbet használjuk céges utakra a kocsit, akkor is jobban jöjjünk ki az adózás tekintetében.

Igen ám, de van ezzel egy kis gond

Igen ám, de van ezzel egy kis gond

Először is: az, hogy megszabadulunk némi adminisztrációtól, még nem biztos, hogy anyagilag megéri majd a cégünknek.

A céges autók nagy többségét Magyarországon 80-90 (nem ritkán 100) százalékban üzleti célokra használják, és értelemszerűen az 50%-os átalány az ilyen esetekben elég rossz üzletet jelent.

Magyarul tehát a papírmunka megspórolása igen komoly összegektől foszthatja meg a vállalkozásokat, ha nem figyelnek – akár millióktól is.

A fentebb említett másik nagy „előnnyel” pedig az a probléma, hogy rendben, 50% feletti magánhasználat esetén jó ötletnek tűnik, hogy kihasználjuk az adódó lehetőséget, de mi történik, ha a NAV egyszer csak kellemetlen kérdéseket tesz fel nekünk?

Még ha mindent szabályosan is csinálunk, útnyilvántartás nélkül nincs nagyon semmi a kezünkben, amivel bizonyítani tudnánk az igazunkat.

Magyarul tehát biztonságosabb, praktikusabb és kifizetődőbb is, ha továbbra is vezetjük az útnyilvántartás céges autóinknál.

Fontos: a GPS adatok önmagukban nem sokat jelentenek a NAV-nak

Fontos: a GPS adatok önmagukban nem sokat jelentenek a NAV-nak

Azt tehát tisztáztuk, hogy az útvonal nyilvántartásra szükség van – akkor a következő kérdés az, hogyan kell ilyen nyilvántartást vezetni?

Kezdjük először azzal, hogyan nem!

Nagyon sokan képzelik úgy, hogy az autóba szerelt GPS adatok megfelelnek a célnak.

3 probléma van ezzel:

  • a legtöbb GPS szolgáltatás nem rögzít olyan adatokat, amikre szükség lenne,
  • rengeteg plusz munkával jár az, hogy a kimaradt adatokat felvigyük a rendszerbe;
  • ráadásul a NAV sem valószínű, hogy elfogadja majd a végeredményt.

Fogyasztási adatok, kilométeróra állás, utazás céljának rögzítése… ezek mind olyan információk, amikre szükség van egy szakszerű, az adóhivatal számára is elfogadható útvonal nyilvántartáshoz, de a GPS által gyűjtött anyagok nem terjednek ki rájuk.

A megoldást az útnyilvántartásra tervezett programok jelentik

A megoldást az útnyilvántartásra tervezett programok jelentik

Szerencsére, amire igény van, arra születik megoldás is.

Flottakezelő cégként értelemszerűen nekünk is van olyan megbízható partnerünk, aki a saját fejlesztésű, könnyen kezelhető programjával a NAV elvárásainak is megfelelő útnyilvántartást tud készíteni.

Az ilyen szolgáltatások pontosan arra születtek, hogy megoldják az útnyilvántartással járó problémákat Önnek: egy, a telefonra telepíthető alkalmazással kiegészített online program magába foglalja a klasszikus GPS rendszerek minden előnyét, és még ezeket egészíti ki mindazzal, amire a szakszerű útvonal nyilvántartások rögzítéséhez szüksége van.

Milyen előnyökkel rendelkezik egy ilyen program?

  • Az útnyilvántartást menet közben készíti (magyarul nem kell vele Önnek külön foglalkoznia);
  • könnyen megkülönböztethetőek benne a magán és üzleti célú utak;
  • olyan adatok is rögzíthetőek benne, mint például a fogyasztási forma, az üzemanyag fajtája, a kilométeróra állása stb.;
  • nincs szükség további munkára vele ahhoz, hogy az útnyilvántartás NAV elvárásainak megfeleljen;
  • az esetleges elmaradások könnyen pótolhatók a programban;
  • alig pár percet kell havonta Önnek foglalkoznia vele.

Profin elkészített útnyilvántartásra van szüksége Önnek is egy céges autó mellett

Profin elkészített útnyilvántartásra van szüksége Önnek is egy céges autó mellett

Összegezzük a lényeget még egyszer: útnyilvántartást annak éri meg vezetni, aki

  • többet használja céges autót üzleti utakra, mint 50%, mivel ennek köszönhetően akár milliókat is megspórolhat a valós adatok alapján történő ÁFA visszaigényléssel;
  • 50%-ban használja a céges autót üzleti utakra, mivel ezt valahogy igazolni is kell majd az adóhivatalnak, ha esetleg egy ellenőrzésre kerül sor.

A GPS önmagában még nem készít hivatalosan is elfogadható útnyilvántartást: gondoljunk bele abba, hogy ha mondjuk üzleti partnertől üzleti partnerig megyünk, de közbeiktatunk egy magáncélú megállót (szigorúan úgy, hogy azzal nem változtatjuk meg az útvonalat), akkor azt a GPS 2 db magáncélú útként fogja kezelni.

Ezzel szemben egy útnyilvántartó program képes ezt egy céges útként rögzíteni.

Ha szakszerű, a NAV számára is elfogadható útvonal nyilvántartásra van szüksége, akkor egy profin megtervezett útnyilvántartó program lesz az Ön segítségére.

Ne hagyja, hogy komoly pénzeket bukjon a vállalkozása az ÁFA visszaigénylésen – legyen résen, és ha kell, mondjon le az 50%-os átalány jelentette kényelemről, mert hosszú távon így lesz a legkifizetődőbb!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.