Ha most venne cégautót: a turbómotor már nem jelenti a jövőt

Ha most venne cégautót: a turbómotor már nem jelenti a jövőt

Aki már otthonosan mozog az autós hírek világában, akár napi szinten is, annak nehéz újat mondani, így minden bizonnyal nem is lepődött meg, mikor a címet olvasta.

Egy cég esetében viszont, ahol lehet, hogy csak 5 évenként kerül szóba a téma az új autók vásárlása kapcsán, ott általában sok lemaradást kell utólag pótolni, ami az újdonságokat illeti.

A mostani témánkat tehát kifejezetten azoknak ajánljuk, akiknél az autós téma parkolópályán volt az utóbbi években, ugyanis egy olyan hírről beszélünk, aminek két végpontját is meg kell említenünk: a turbómotorok korszakának kezdetét, és végét.

Mi történt a motorok méretével?

Ha ma valaki szétnéz a benzines autók piacán, láthatja, hogy a kategóriájában nagynak számító modellek, például a Ford Mondeo, vagy a Skoda Roomster mindössze 1,0-ás illetve 1,2-es is motorral elérhetők.

A kis lökettérfogatú motorok sokakban ébresztenek kétségeket, az utóbbi néhány évben a kisméretű, turbós motorok mégis a virágkorukat élték.

Egészen mostanáig.

A downsizing kora a végéhez közelít

Aki eddig nem hallott a downsizing korszakról, annak lehet, hogy már nem is nagyon kell foglalkoznia vele, ugyanis az utóbbi hónapokban röppent föl a hír, hogy több autógyártó is leáll a kisebb lökettérfogatú motorok gyártásával.

A Volkswagen már jelentette, hogy nem fognak 1,6 liternél kisebb dízelmotorokat piacra dobni, és ezt a trendet a többi nagy név, köztük a General Motors, a Renault és a Toyota is képviseli.

Az 1,2-esnél kisebb turbós benzinmotorok ideje is lejárt már ezek szerint, de mielőtt még megvizsgálnánk az okát, vegyük át, hogy miért élte fénykorát eddig egyáltalán?

A turbómotorok régen

A turbómotorok régen

Forrás: carsguide.com.au

A gyártók eredetileg az átlagfogyasztás és a károsanyag kibocsátás csökkentését, illetve a hatásfok növelését akarták megoldani a kisebb lökettérfogatú motorok segítségével, és bár az átlag autóvásárló kétkedve nézett az 1,0-ás, 1,2-es, 1,4-es, stb. motorokra, mindenhol hallhattuk, hogy ezek is éppen olyan jók lesznek, mint nagyobb társaik.

Több helyen hirdették a szívómotorok korszakának végét a turbó terjedését, a downsizing korszakot látva.

Akik idegenkedtek tőlük, azoknak elmondták, hogy rendszeres karbantartás mellett pontosan olyan jól, és olyan sokáig működnek megbízhatóan, mint a hagyományos motorok, csak kicsit kényesebbek, és több odafigyelést igényelnek.

De nézzük is meg, miről szólt ez a forradalmi újítás!

Mi az a turbó?

Foglaljuk össze röviden: az turbófeltöltésnek köszönhetően az égés hatásfokát növeljük, és ezzel nagyobb teljesítményre bírjuk a motort.

A mechanikus szerkezet gyakorlatilag két turbinát foglal magába: az egyiket a kipufogógáz hajtja meg, amitől forgásnak indul a vele egy tengelyen lévő másik turbina.

Ez utóbbinak a feladata, hogy külső levegőt szívjon be, ami majd lehűtve és sűrítve a motor égésterébe jut, és így elméletileg már el is értük a jobb hatásfokot.

A turbófeltöltő tehát egy viszonylag egyszerűen működő eszköz, aminek köszönhetően a nagy szívómotorokat akár kisebb, turbós motorokra is lehet cserélni, hiszen ugyanazt a teljesítményt tudják biztosítani ők is.

Legalábbis papíron, a mérnökök asztalán.

Miért tűnik akkor el?

Miért tűnik akkor el?

Forrás: paultan.org

Ha ugyanis ez valóban tökéletesen működne, akkor nem kéne most arról beszámolnunk, hogy mégis abbahagyják a gyártását, ugye?

A laboratóriumi tesztek remekül sikerültek: alacsony károsanyag kibocsátás mellett ugyanolyan hatékonysággal szerepeltek a kisebb lökettérfogatú, turbófeltöltős motorok, mint a hagyományosak.

A laboratórium azonban nem az utca.

A nem éppen életszerű, sőt kifejezetten kímélő körülményeket szimuláló kísérletek ugyanis a közelében sem jártak a valóságnak.

A mérések alapján a mindennapi használat során sokkal több szén-dioxid és nitrogén-oxid kerül a levegőbe a turbómotorok esetében is, mint a tesztek során, így pedig ebből a szempontból teljesen elveszítik létjogosultságukat.

Nem is olyan hatékony?

Amíg viszont erről nem tudtunk, addig is észrevehettük, hogy fogyasztás szempontjából sem olyan óriásiak az elért eredmények.

Az ígért csökkenéshez ugyanis nagyon oda kellett figyelni.

Csak azoknak jelent ugyanis kevesebb üzemanyagot a turbómotor, akik kiegyensúlyozottan, nyugodtan, lassan vezetnek, és nem lépnek rá nagyon a gázpedálra.

Ha ugyanis valaki padlógázzal hajt, akkor a sok beáramló levegő mellé több üzemanyagra is szükség lesz, és már nem is beszélhetünk semmiféle hatékonyságról.

Ha ehhez pedig hozzávesszük, hogy még kényesek is, pláne nem tűnnek jó megoldásnak: a szakértők például javasolják, hogy mindig adjunk időt a turbónak lehűlni, tehát kb. fél percig járassuk a motort a leállítás előtt.

Így nézve tehát se a környezetnek, se a tulajdonosnak nem jelentik azt a forradalmi megoldást a turbómotorok, mint amit a fejlesztők és gyártók ígértek nekünk.

Vissza a régi útra

Mostantól az emissziós teszteket közúti körülmények között fogják végezni, szóval mindegy, hogy a laborban a fékpadon hogyan szerepelnek az autók – a valós környezetre való hatás számít.

2019-re minden autónak meg kell felelnie a meghatározott károsanyag kibocsátási követelményeknek, és az autógyártók értenek a szóból: inkább leállnak a kisebb lökettérfogatú motorokkal.

Ez lenne a megoldás?

Nem éppen, hiszen most ugyanott maradtunk, ahol azelőtt voltunk – a nagyobb motorok ugyanúgy megnehezítik a szén-dioxid kibocsátás csökkentését, mint korábban tették.

Láttunk egy helyes utat, de kiderült róla, hogy mégsem az, ezért visszafordultunk, és keresünk tovább.

A híreket elnézve valószínűsíthető, hogy a jövőt az elektromos és hibrid autók jelenthetik, és bár a váltás még azért vára magára, érdemes ezekről is rendszeresen tájékozódnia azoknak, akik a későbbiekben majd autót akarnak vásárolni.

Jó tanács azoknak, akik most vásárolnak

Ezt a témát nem csak azért hoztuk fel, hogy a turbófeltöltőket mutassuk be.

Teljesen normális, hogy egy cég életében legalább 10 olyan téma van, amivel naprakésznek kell lenni, és adott esetben az autózással kapcsolatos hírek nem tartoznak ezek közé.

Eljöhet viszont az idő, amikor a céges autókat le kell cserélni, és ekkor viszont minden információra szükség lehet, amit az elmúlt évek termeltek nekünk.

Öt éve például még mindenki áradozott a turbós autókról, amikkel „ki lehet cselezni” a környezetszennyezést, vagy a túl nagy üzemanyag fogyasztást, ma pedig látjuk, hogy ez korántsem fedi le a valóságot.

A mi tanácsunk, hogy mindenki vesse bele magát kicsit az autózással kapcsolatos legfrissebb hírekbe, és ne csak abból induljon ki, amit a különböző szalonok honlapjain talál – hiszen ez a döntés újabb hosszú éveket határozhat meg.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.