Vadgázolás: totálkáros autó mellett nekünk kell kártérítést fizetni még a vad után is?

Vadgázolás: totálkáros autó mellett nekünk kell kártérítést fizetni még a vad után is?

Egy vadgázolás már önmagában is többszázezres, sőt akár milliós károkat jelenthet – és most nem csak az autó javíttatására kell gondolni.

A vadásztársaságok alapvetően károsultnak tekintik magukat egy baleset során megölt állat miatt, éppen ezért nem ritka, hogy a vad eszmei értékének megtérítését az autóstól követelik (egy szarvasbika esetén akár hétszámjegyű összegekről is beszélhetünk).

De ki számít valódi károsultnak?

Ki a felelős ilyen esetben, kinek kell fizetnie?

Mit tegyünk, ha megtörténik a baj?

Mielőtt még belemerülnénk a részletekbe, nézzük meg, mit kell tenni vadgázolás esetén, mivel sok a tévhit ezzel kapcsolatban:

  • elsőként értesítsük a rendőrséget, akik fotókkal dokumentálják a körülményeket,
  • valamint értesítik az illetékes vadásztársaságot,
  • akik majd elviszik a vadat a helyszínről.

Ez az utolsó pont kifejezetten fontos: az elütött állat továbbra is a vadásztársasághoz tartozik, tehát ha mi elvisszük a helyszínről, az lopásnak minősül.

Nincs automatikus felelősség

Nincs automatikus felelősség

A Polgári Törvénykönyv kimondja, hogy a vadak által okozott károkért annak kell felelnie, akinek a vadászterületén történt az eset, vagy akinek a vadászterületéről ugrott ki az állat – ez eddig világos.

Van azonban egy kivétel: ha a vadászatra jogosult személy tudja bizonyítani, hogy általa elháríthatatlan okok miatt következett be a baleset, akkor mentesül a felelősség alól.

Ebből következik tehát az, hogy egy ilyen esetben a vadásztársaságok azt próbálják bizonyítani, hogy a felelős maga a sofőr volt.

Mikor leszek én a vétkes fél?

Egyértelmű, hogy miénk a felelősség a vadgázolás miatt, ha nem tartjuk be a közlekedési szabályokat.

A probléma ott kezdődik, hogy ezek a bizonyos szabályok nem mindig egyértelműek: például a vadveszélyt jelző táblával kapcsolatban csak annyi útmutatást kapunk a KRESZ-től, hogy

  • olyan sebességgel kell haladnunk, ami mellett még meg tudunk állni, ha egy állat váratlanul elénk kerül.

Nincs tehát meghatározva egy konkrét sebességkorlátozás – a sofőr saját belátására van bízva, mennyivel megy egy ilyen tábla után.

Ez jól hangzik, csak sajnos a gyakorlatban egy féktávolságon belül az útra ugró vadat lehetetlenség kikerülni – a vadásztársaság viszont az esetek nagy többségében azt próbálja majd bizonyítani, hogy a nem megfelelő sebesség miatt történt a baleset.

A bírósági gyakorlat szerint a jelzőtábla felmenti a vadásztársaságot a felelősség alól

A bírósági gyakorlat szerint a jelzőtábla felmenti a vadásztársaságot a felelősség alól

A vadásztársaság feladata, hogy a vadveszélyt jelző tábla kihelyezését kérvényezze az út fenntartójánál – amennyiben ez megtörténik, úgy a jogszabályok szerint moshatják a kezüket, mondván, ők eleget tettek a tájékoztatási kötelezettségüknek, innentől kezdve az autósokon múlik a baleset elkerülése.

A helyzet akkor válik kérdésessé, amikor nincs tábla, vagy annak hatályán kívül történik a vadgázolás – ilyenkor jogosan kérheti a kártérítést a szerencsétlenül járt autós.

Amennyiben a vadveszélyt jelző táblához nem tartozik távolsági kiegészítés, úgy a KRESZ szerint csak a következő útkereszteződésig érvényes – ezt is érdemes észben tartani, amikor azt vizsgáljuk, milyen mértékben vagyunk felelősek mi a történtekért.

Lehet egyéb felelőssége is a vadásztársaságnak

Gyakran kell az autósnak perre mennie, ha bizonyítani akarja az igazát – ilyenkor viszont már mélyebbre szokás menni a jelzőtáblák kérdéskörénél a vadgázolás körülményeinek elemzésekor.

A vadásztársaság kötelezhető a kártérítés megfizetésére, amennyiben

  • bizonyíthatóan a nem megfelelő vadgazdálkodás következményeként került az állat az útra (pl. a túlszaporulat miatt);
  • egy nem megfelelő vadhajtás miatt „menekült” az állat az autó elé;
  • vagy a téli etetőket túl közel helyezték el az úthoz.

A közútkezelő is hibás lehet

A közútkezelő is hibás lehet

Egyszerű ökölszabályként megfogalmazható, hogy amennyiben a gázolás autópályán, autóúton történt, az szinte minden esetben a közútkezelő felelőssége.

Ezeknek az utaknak ugyanis zártaknak kell lenniük, a különösen veszélyeztetett területeknél pedig speciális vadfogó kerítést kell építeni, és annak karbantartásáról is gondoskodni kell.

Hasonló a helyzet olyan esetekben is, amikor az út mentén lévő túl sűrű növényzet járul hozzá a balesethez: ha a sofőrnek esélye sincs időben észlelni a fák közül érkező állatot, akkor értelemszerűen nem tekinthetjük őt a vétkes félnek.

„Nem kell aggódni, a biztosító majd megoldja!” Hát, a helyzet nem ilyen egyszerű…

Egy olyan közúti balesetnél, ahol autó ütközik autóval, viszonylag könnyű a dolgunk, hiszen éppen arra van a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, hogy a vétkes fél biztosítója az okozott kárt megtérítse.

A probléma ott kezdődik, hogy az erdő szélén ugráló szarvasnak nincs kgfb-je – így pedig nincs, aki megtérítse az autónkban keletkezett kárt.

(Megjegyzés: ez nem volt mindig így – a rendszerváltás előtt a vadásztársaságokat kötelezték a felelősségbiztosításra, pontosan az ilyen helyzetek miatt.)

Az tehát, hogy a kötelező „megvéd” minket, ez esetben nem érvényes.

A CASCO már megoldást jelenthet…

A CASCO már megoldást jelenthet…

… de nem mindegyik!

Fontos tudni, hogy alapvetően nem minden CASCO biztosítás fedez vadkárokat is, hanem ezt külön tételként kell belevenni a szerződésbe.

Amennyiben ez megvan, fellélegezhetünk: baleset esetén a biztosító fedezi

  • az autó felújítási költségeit;
  • valamint a vadásztársaság számára is kifizeti az állat eszmei értékét.

Egy fontos kitétel van: ez csak olyan esetben történik meg, ha a baleset vadveszélyt jelző tábla hatályán belül történt (ellenkező esetben, ahogy azt fentebb is írtuk, ugyebár a vadásztársaságé a felelősség).

A CASCO mellett pedig mindenképp fontos, hogy rendelkezzünk saját, személyes balesetbiztosítással is, hiszen a vadgázolások komoly sérülésekkel is járhatnak, amik miatt akár hetekre is kieshetünk a munkából.

Tudja rendben a biztosításait, hogy ne érhessék kellemetlen meglepetések!

Ha van tanulsága a vadkárokkal kapcsolatos ügyeknek, akkor az az, hogy csak a biztosításokkal tudunk igazán felkészülni az ilyen esetekre.

Egy cég számára a több milliós kár, valamint a (saját zsebből) fizetendő kártérítés komoly érvágást jelenthet – éppen ezért kell nagyon odafigyelni a CASCO megválasztásakor a részletekre.

A flottakezelői szolgáltatások egyik legnagyobb előnye, hogy a céges autóval kapcsolatos ilyen teendők legnagyobb részével nem a cégvezetőnek kell foglalkoznia – nyugodtan bízhatja a biztosítással járó ügyintézést szakemberekre.

Amennyiben segítségre lenne szüksége, keressen minket elérhetőségeinken!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.