Újra vesznek drága autót a cégek – kint vagyunk a válságból?

Újra vesznek drága autót a cégek – kint vagyunk a válságból?

Megosztanék most Önnel ismét valamit, amit saját magunk tapasztaltunk meg az utóbbi időben.

Azt érzékeljük ugyanis, hogy ahogyan egyre jobban élénkül a gazdaság, úgy van egyre nagyobb igény a nagyobb értékű gépkocsikra is.

A 2008-as válságot követően a vállalkozások meghúzták a nadrágszíjat, és a prémium kategóriás autókra jócskán lecsökkent a kereslet, ami a céges autókat illeti – 10 évvel később viszont most úgy tűnik, mintha végre a végéhez közeledne ez az időszak.

És ezt nem csak a saját ügyfeleinken látjuk: ha szétnézünk a gazdasági hírek között, látjuk, hogy ezt a jelenséget másoknak is sikerült megfigyelni.

Véget ért volna a prémium autók elhanyagolásának időszaka?

Kilábaltunk végre a válság hatásaiból?

Nagy szavak ezek, de nézzük, mit mutat a tapasztalat:

Milyen volt a prémium autók helyzete a válság idején?

Milyen volt a prémium autók helyzete a válság idején?

A válság nem kis hatással volt a magyar autópiacra: 2009-ben máris 30.000-rel kevesebb személyautót vettek meg cégautónak, mint az azt megelőző évben, és ezt követően sem javult olyan nagy mértékben a helyzet.

Mi történt?

Általános jelenség volt, hogy például azok, akik a korábbi években svájci frankos hitelhez fordultak, és ezért az árfolyamváltozások miatt olyan mértékű lett a tartozásuk, hogy azt a még birtokukban lévő gépjárművek piaci árából sem lehetett volna fedezni, jó hosszú időre elnapolták az autócsere gondolatát is.

A cégek nagy része újratervezett, és máshogy állt a cégautók kérdéséhez: az elsődleges cél a költségcsökkentés volt, tehát a flották méretét visszafogták, tagjaik közül pedig szép lassan eltűntek a prémium kategóriájú autók, és helyüket először a felső középkategória, majd végül egyértelműen a középkategória vette át.

Az ár-érték arány és a gazdaságos üzemeltetés lett a legfontosabb az új autók vásárlása esetén, a már meglévőekből pedig igyekeztek mindent kihozni, amit csak lehetett – ami végső soron hozzátett a magyar autópark elöregedéséhez.

2012: visszatérő flottavásárlások

2012: visszatérő flottavásárlások

Nem beszélhetünk persze a válság éveiben sem teljes pangásról a piacon, sőt: éppen a cégautó vásárlások voltak azok, amik képesek voltak életben tartani a területet.

2010-ben például a teljes piac 70%-át, a következő évben pedig 73%-át a cégek vásárlásai tették ki – kis túlzással tehát azt is mondhatnánk, hogy minden 4 eladott autóból 3 flottakezelők, illetve cégek tulajdonában kötött ki.

2012-ben pedig végre eljött a fordulat, mert a flottavásárlások száma ismét megugrott.

A cégek egyrészt újra megengedhették maguknak az ilyen kiadásokat, másrészt ennél tovább már nem is nagyon lehetett húzni a meglévő autóparkok teljes cseréjét – persze ekkor még nem volt olyan nagy a prémium kategóriájú autók aránya.

Az utóbbi 6 évben tehát egyértelműen már jobb volt a helyzet ilyen szempontból, de azért szükség volt még egy kis lábadozási időre ezen a téren.

Ez pedig úgy tűnik lassan véget ér, és ennek egyik bizonyítékát látjuk abban, amit a közelmúltban tapasztaltunk.

Hol tartottunk tavaly?

Hol tartottunk tavaly?

2017-ben összesen 11.829 prémium autót vásároltak Magyarországon, ami nem kevesebb, mint 19%-os bővülést jelent (a teljes piacon ugyanez 20%-os volt).

Ami számunkra ebben érdekes, hogy ennek a majdnem 12.000 autónak a 79,8%-a vállalkozásokhoz került, tehát egyértelmű, hogy a cégek ismét magukra találtak a válság óta, és a nagyobb értékű autókra ismét megnőtt az igény.

Márkák tekintetében a legjobban a Mercedes teljesített, ami 25%-os növekedést könyvelhetett el magának, 3223db eladott autóval, mögötte pedig az Audi és a BMW áll, de a jobbak között volt még a Volvo és a Lexus is az 500db fölötti eladásaikkal.

Az Infiniti, a Porsche és a Jaguar már csak 120-150 autót tudott eladni, a Maserati, a Tesla és a Ferrari 20-nál is kevesebbet, Lamborghinire pedig 1db vevő volt az országban az egész tavalyi évben.

Jóslatok az idei évre

Az elemzők beszámolói szerint a számok arról árulkodnak, hogy a prémium szegmens visszanyerte a válság előtti állapotát, bár az alacsonyabb kategóriákban még mindig nagyobb a növekedés.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökségi tagja, Hesz Tamás szerint idén már kétszámjegyű növekedésre lehet számítani az új autókat illetően, amiben a prémium kategóriának is szerepe lesz.

Az előrejelzések szerint 125.000 új autót fognak idén eladni a tavalyi 116.000-hez képes, és ha figyelembe vesszük, hogy 2017-ben ennek 10,2 százaléka nagyobb árkategóriájú gépkocsi volt, akkor sejthetjük, hogy idén milyen növekedésre lehet számítani.

A Datahouse adatai szerint a prémium kategóriában csak a tranzakciós ár 15-20 millió forint körül mozog, ami nagyjából 60-100 milliós egyedi árat jelenthet egy-egy ilyen autó esetén.

„A piac láthatólag magára talált a válság óta”

„A piac láthatólag magára talált a válság óta”

Így fogalmazott Hesz Tamás, mikor a fenti helyzetet elemezte, és ezt tapasztaljuk mi is.

A városi szabadidőautók (SUV) a magyar összpiac 30%-át teszik ki, amely kategória a prémium márkákhoz kapcsolódik leginkább.

Emellett az elektromos és plug-in hibridek egyre komolyabb sikereket érnek el, és ennek a kategóriának a 40%-a is a prémium autók körébe tartozik, és az eladások során igen jól szerepeltek (az eladott magasabb árkategóriájú autók 10%-a elektromos, vagy plug-in hibrid volt).

Ennek ellenére még nem kell engedni azoknak a túlzóan lelkes híreszteléseknek, melyek szerint a zöld autók korszakát fogjuk élni a következő években – mindenesetre azonban a növekedést egyértelműem látni lehet.

Emellett viszont hatással van a prémium szegmensre a dízel alakulása is: alapvetően elmondható, hogy a dízelbotrány nem hagyott óriási kárt maga után, az Euro 6-os környezetvédelmi szabványnak megfelelő motorok ugyanis ugyanolyan bizalmat élveznek a vásárlók körében, mint a benzinesek.

Ha ilyen részletességgel, mint ahogy mi tettük az imént, nem is mennénk bele a részletes számadatokba, az eladások számába és a százalékokba, azt a saját szemünkkel akkor is láthatnánk, hogy a korábbi évekhez képest egyre több cég keres már nagyobb árkategóriájú autókat is.

Sokaknak végre véget ért az az időszak, amikor számolgatni kellett, hogy mennyiért éri meg melyik autót megvenni, és meddig lehet azt nyúzni, hogy még használható legyen - ennek a hírnek mi pedig csak örülni tudunk.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.