Teherautó vagy személygépkocsi kell egy vállalkozásnak? Segítünk eldönteni!

Teherautó vagy személygépkocsi kell egy vállalkozásnak? Segítünk eldönteni!

Személy- vagy tehergépjármű kell a cégnek?

Alapvetően kétféleképpen szokták megközelíteni ezt a kérdést:

  • mire van szüksége a vállalkozásnak (személy- vagy áruszállításra)?
  • melyik jár alacsonyabb költségekkel?

Mindkettőnek megvan a maga alapja, de sokszor látni azt, hogy az utóbbinak sokkal nagyobb figyelmet szentelnek.

Nézzük meg hát mi is elsőként a költségeket, majd ha ezzel kapcsolatban minden kérdést tisztáztunk, ne felejtsük el azt is átgondolni, hogy mire van szüksége a vállalkozásnak VALÓJÁBAN.

Kezdjük az anyagiakkal!

Alapvetően azt lehetne mondani, hogy a tehergépjárművekkel többet lehet spórolni, hiszen jóval több kedvezmény vonatkozik rájuk.

Ha személyautót vásárolunk (tehát nem bérlünk, lízingelünk) a cégünknek, akkor az arra vonatkozó általános forgalmi adó nem visszaigényelhető – ezzel szemben a teherautó vásárlásra nem vonatkozik ilyenfajta áfa levonási tilalom.

Az üzemeltetési költségek (pl. üzemanyag) elszámolása is sokkal egyszerűbb a tehergépjárművek esetén (útnyilvántartással személyautónál is lehet ilyesmit elérni, de rengeteg pont van, ahol a NAV ebbe utólag beleköthet).

És akkor még nem beszéltünk a cégautóadóról, amit ugyebár csak a személygépjárművek után kell fizetni.

Viszont itt jön a nagy kérdés: mi számít a különböző adók szempontjából személyautónak, és mi nem?

Személyautó a cégautóadó alapján

Személyautó a cégautóadó alapján

Itt jön az első bonyolultabb rész, ugyanis a cégautóadóról elméletileg a gépjárműadóról szóló törvény rendelkezik, ezzel szemben a személyautó meghatározásakor mégis az szja törvényt veszi alapul, ami ebben a tekintetben egyébként megegyezik a társasági adóról és az osztalékadóról szóló rendelkezésekkel.

Elsőre nagyon kuszának hangzik, de végeredményben a lényeg, hogy a cégautóadó szempontjából személygépjármű az, ami:

  • 3 vagy 4 gumiabroncs kerékkel van felszerelve,
  • legfeljebb 8 személyt tud szállítani,
  • tömege nem haladja meg a 2,5 tonnát.

Ezek tehát az alapok, de ezen kívül személyautónak számít még az a jármű is, ami nagy rakodótérrel rendelkezik, és személy- illetve áruszállításra vegyesen használható.

Magyarul, ha a rakodótér megnövelhető azzal, hogy a hátsó üléseket kiszereljük, sőt, még az ülésrögzítő szerelvényeket is levesszük (akár visszafordíthatatlan átalakítással), akkor még mindig egy személygépjárműről beszélünk a cégautóadó szempontjából.

Mi számít személygépjárműnek az áfa törvény szerint?

A fő kérdés a személyautó vs. teherautó kérdéskörben az áfa, hiszen, mint már fentebb írtam, nem mindegy, hogy a beszerzés utáni áfát vissza tudjuk-e igényelni, vagy sem.

Az általános forgalmi adóról szóló törvény értelmezése szerint személyautó az, ami

  • 5 tonnánál nem nehezebb (ez a bruttó tömeg),
  • legfeljebb 9 fő szállítására alkalmas,
  • az autó első és második fele nincs fallal vagy ráccsal elválasztva egymástól,
  • hátul rendelkezik ablakkal,
  • és állandó rögzítési helyek, szerelvények vannak felszerelve a hátsó ülések részére.

Gépjárműadó – lehet két kapura is játszani?

Gépjárműadó – lehet két kapura is játszani?

A gépjárműadóról szóló törvény értelmében tehergépjárműnek számít minden, ami nem a személygépkocsi, vagy személyszállító gépjármű kategóriájába tartozik.

Csak hogy értsük: személygépkocsi ebben az esetben az, ami legfeljebb 9 személyt tud szállítani, személyszállító jármű pedig az autóbusz, motorkerékpár, valamint minden, ami a nyilvántartás szerint személyszállításra szolgál.

Ez azért az előzőekhez képest egy elég szűkszavú megfogalmazás, ami miatt fel is merülhet az emberekben, hogy lehet-e esetleg ezzel játszani.

Megoldható, hogy az egyik adónem szempontjából teherautónk legyen, a másik esetében pedig személygépjárművünk?

A válasz: nem, és jobb, ha senki nem is próbálkozik meg ilyesmivel játszani, mert a NAV nem arról híres, hogy elnéző az ügyeskedni próbálókkal.

Biztos, hogy a teherautókért éri meg küzdeni?

Biztos, hogy a teherautókért éri meg küzdeni?

Most, hogy megnéztük, melyik törvény mit tekint személyautónak, érdemes feltenni a kérdést: mikor érdemes egyáltalán ezzel foglalkozni?

A korábban említett áfa levonási tilalom csak arra az esetre vonatkozik, amikor a cég maga vásárolja meg az autót: operatív lízing, tehát tartós bérlet esetén a bérleti díjak utáni áfa elszámolható személygépkocsinál is.

A cégautóadót, ahogy a gépjárműadót is az autó tulajdonosa, tehát a lízingbe adó cég fizeti (ez persze valamilyen mértékben bele van kalkulálva a bérleti díjba), szóval Önnek ezzel sem kell külön foglalkoznia.

Ha tehát nem vásárolja, hanem bérli az autót, akkor máris „megengedheti” magának, hogy valóban a vállalkozása igényei alapján válassza ki a járművet.

Miket érdemes figyelembe venni a döntéskor?

A kérdés egyszerűnek tűnik: ha árut akarok szállítani, akkor teherautó kell, ha pedig személyeket, akkor személyautó.

A dilemma ott kezdődik, amikor vegyesen használnánk az adott járművet, illetve abban az esetben, ha a magánhasználatot is figyelembe vesszük.

Előfordulhat, hogy a munka közben áruszállításra van szükség, de az idő többi részében lehet, hogy a családdal használnánk az autót kirándulásokra, utazásokra, vagy csak arra, hogy reggelente a gyereket elvigyük az iskolába.

Az ilyen esetekben lehet érdemes kombikban gondolkozni, amelyek (mint a fentebbi törvények is mutatják), még az időszakosan kiszerelt ülések mellett is személygépjárművek maradnak hivatalosan.

Sikerült választani, vagy még segítség kell? Keressen minket!

Sikerült választani, vagy még segítség kell? Keressen minket!

Az, hogy autó kell a cégnek, még csak egy dolog – a legnagyobb dilemmát valójában az jelenti, hogy pontosan mire van szükség.

Nem véletlenül foglalkozunk ezzel a kérdéssel 5 részes levélsorozatunkban is, hiszen komoly költségeket lehet elkerülni azzal, ha a megfelelő gépjármű mellett tesszük le a voksunkat.

Szüksége van segítségre?

Vagy már döntött, és szeretné cégautóját a legkedvezőbb feltételek mellett, operatív lízing keretei között beszerezni?

Kérjen tőlünk visszahívást, és beszéljük meg a részleteket!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.