Ónos eső: ahogy a sofőr és a biztosító látja

Ónos eső: ahogy a sofőr és a biztosító látja

Akár céges autó, akár saját, abban, hogy a volán mögött mire kell figyelnünk, nincs különbség.

Még a tapasztalt autósnak is elég kellemetlen meglepetést tud okozni az ónos eső megjelenése a semmiből.

És ami a legrosszabb, hogy erre soha nem lehet igazán felkészülni: a téli gumi önmagában még nem jelent védelmet a jeges úttal szemben, és nincs is nagyon semmi egyéb eszköz a kezünkben a megcsúszások ellen, mint a saját óvatosságunk és rutinunk.

Nem akarok ebben a cikkben „csak” arról beszélni, hogy milyen technikákkal lehet elkerülni a baleseteket – azzal is fogunk majd foglalkozni, hogy ha megtörténik a baj, akkor a biztosító hogyan fog reagálni erre.

De kezdjük akkor az elején!

Mi az az ónos eső?

Nevezhetjük akár ónos, akár ólmos esőnek, teljesen mindegy, mert mindkét fémből pontosan ugyanannyi található ebben a fajta csapadékban: gyakorlatilag semmi.

A nevét értelemszerűen a fizikai tulajdonságairól kapta, és csak mi, magyarok voltunk ebben a tekintetben kreatívak, ugyanis a világ más nyelvein egyszerűen csak fagyott esőnek nevezik.

Ez nem sima eső, nem jégeső és nem is hó, és pont emiatt veszélyesebb gyakorlatilag a többinél – már ami a közlekedést illeti.

A keletkezéséhez arra van szükség, hogy a fenti és a lenti hideg levegő közé egy meleg légréteg kerüljön.

A csapadék elindul fentről jég formájában, majd megolvad a meleg szakaszon, végül pedig újra megfagy a talajon.

És minden cseppel egyre vastagabb és vastagabb lesz a jégréteg, amivel szemben nincs az a téli gumi, ami rendesen fel tudná venni a kesztyűt.

Mit tapasztal az autós ónos esőben?

Mit tapasztal az autós ónos esőben?

Hiába a sok éves tapasztalat, még a sokat próbált sofőröknek is megdöbbentő a hatás, amit az ónos eső okozta jégréteg okoz.

Lefagyott lejtőn lefelé csúszni úgy, hogy ha fékezünk, akkor a kocsi csúszik tovább, és irányíthatatlan, ha pedig lelépünk a fékről, akkor tapadás híján felgyorsul, a legkomolyabb rutin mellett sem éppen egy könnyen kezelhető szituáció.

Legyünk őszinték: az ember szerencsés esetben is csak izzadva, hatalmas sóhajokkal keveredik ki egy ilyen helyzetből, szerencsétlenebb esetben pedig összetört autóval.

Vannak persze trükkök, például az, hogy a jobb oldali kerékkel a sózott járdára kell menni, hogy megelőzzük a csúszást, de ez nem éppen a legszerencsésebb, főleg akkor, ha az autó alacsonyabb, és féltjük a felniket, stb.

Mit lehet tenni?

Őszintén?

Nem túl sokat – épp ezért az a leggyakoribb tanács, amit az ónos esőben való vezetésről olvashatunk, hogy lehetőleg inkább maradjunk otthon ilyen időben.

De persze nem várhatjuk el, hogy mindenki az otthonában, vagy a munkahelyén rekedjen csak azért, mert az időjárás zordabbá vált.

Ha mennünk kell, akkor menjünk lassan: nagyon-nagyon lassan.

Az ok egészen egyszerű, és nem is kell sokat magyarázni: a csúszós úton a féktávolság elképesztő mértékben megnövekszik, úgyhogy hirtelen megállásra nem is nagyon lehet számítani, ráadásul minél nagyobb a sebesség, annál nagyobb a megcsúszás veszélye is.

Sőt: fékezni sem a legjobb ötlet

Sőt: fékezni sem a legjobb ötlet

Ahogy már fentebb írtam, a fékezésnél nem azt érjük el a jeges úton, hogy megáll a kocsi, hanem hogy irányíthatatlanná válik.

Pontosan ezért a fékre inkább csak végső megoldásként érdemes gondolni, és amíg csak kisebb megcsúszások vannak, addig az ellenkormányzást javasolt alkalmazni helyette.

Hiába van téli gumi az autón, még az sem jelent teljes biztonságot, de ettől függetlenül még mindig jobban jár az, aki időben váltott az évszaknak megfelelő garnitúrára – ha más nem a biztosítás miatt is!

Mit mond a biztosító az ónos eső kapcsán?

Először is: fog egyáltalán fizetni a biztosító, ha megcsúszunk az úton és árokba borulunk?

Attól függ, hogy melyik biztosításról beszélünk.

A kötelezővel az a „baj”, hogy az az általunk mások autójában okozott károkat téríti meg, tehát aki csak a kgfb-t fizeti, az ne számítson sok jóra akkor, amikor az időjárási körülmények miatt totálkárosra töri a kocsit.

Ami ilyenkor segít, az a CASCO – de az sem minden esetben!

A biztosítók, mint mindig, ilyenkor is nagyon alaposan meg fogják vizsgálni a baleset körülményeit, hogy eldöntsék, kell-e fizetniük, vagy sem.

Ónos eső esetén arra ugyan nem hivatkozhatnak, hogy „Miért nem maradt Ön inkább otthon?”, ha viszont emellett még téli gumi sincs az autóján, akkor bizony mondhatják azt, hogy nem vette elég komolyan a helyzetet, és a kármegelőzési kötelezettségeinek nem tett eleget.

Mindezt úgy, hogy egyébként ma egyáltalán nem kötelező a téli gumi használata Magyarországon.

Nem csak az úton lévő autó van veszélyben

Nem csak az úton lévő autó van veszélyben

Ha úgy döntünk, hogy a legbiztonságosabb „vezetési technikát” választjuk, magyarul az otthon maradást, akkor sem mondhatjuk azt, hogy biztonságban van a kocsink.

Az ónos eső részben arról is kapta a nevét, hogy milyen hatással van azokra a felületekre, amikre megérkezik.

Egészen konkrétan: a faágakra, villanyvezetékekre érkező, és azonnal megfagyó víz olyan komoly terhelést jelent hirtelen, hogy azok megtörnek, elszakadnak, stb. – pont úgy viselkednek, mintha ólmot öntenénk rájuk.

Ha tehát ónos esőt jósolnak, akkor érdemes kiállni mindenféle fa, vagy vezeték alól a kocsival, és biztonságosabb helyre parkolni – még akkor is, ha egyébként ezeket a károkat a CASCO biztosításunk a szerződésben foglaltak alapján szintén fedezi.

Önnek kell megelőznie a balesetet – ez a legfontosabb szabály

Önnek kell megelőznie a balesetet – ez a legfontosabb szabály

Ha nincs téli gumi az autón, a biztosító az Ön gondatlanságának fogja betudni a balesetet.

Az út kezelője nem felelős azért, mert a jeges úton Ön megcsúszott az autójával: széttárja majd a karját, hogy a KRESZ alapján az útviszonynak megfelelő sebességgel kell haladni, márpedig az ónos eső nagyon alacsony tempót követel meg – ha baleset történt, akkor annak az volt az oka, hogy túl gyors volt a kocsi.

Ónos eső esetén tehát a balesetek kockázata nagyon nagy, és még a kártérítés sem olyan egyszerű kérdés, mint azt sokan elsőre gondolnák.

Éppen ezért fontos inkább a megelőzésre fordítani az energiánkat – ha otthon tudunk maradni, akkor azzal, ha viszont nem, akkor a rendkívül lassú, de legalább óvatos vezetéssel.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.