Nem lesz egyhamar olcsóbb az üzemanyag – nekünk kell megtanulnunk spórolni

Nem lesz egyhamar olcsóbb az üzemanyag – nekünk kell megtanulnunk spórolni

Egy-egy tankolás ma már sokkal jobban fáj egy cégnek, mint korábban – de nem szükségszerű erre megkerülhetetlen tényként tekintenünk.

Igen, a benzin és a dízel ára az egeket súrolja jelenleg, amin nem változtathatunk: annak érdekében azonban tudunk tenni, hogy a céges autóink kevesebbet fogyasszanak.

Összegyűjtöttük azokat a megoldásokat, amik csak kis odafigyelést igényelnek az autók használóitól, de sokat jelenthetnek hosszú távon.

Fontos: ahogy azt írni is fogjuk, a tippek többsége önmagában csak 1-2%-os különbséget tud okozni – viszont ezek összeadódva már komoly összegeket spórolnak meg a cégnek.

Legyen jó állapotban az autó

Ezzel elsőre mindenki egyetért, csak sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy a gyakorlatban nem olyan egyszerű ennek megfelelni.

Hajlamos az ember csak akkor menni a szervizbe, amikor már tényleg nagyon muszáj, a kisebb hibákról pedig nem vesz tudomást.

Most tudunk adni még egy okot arra, hogy ez változzon, mert az üzemanyagköltségeken is meglátszik az ilyen rendellenességek hatása.

  • A rosszul beállított futóművek és a szoruló fékek mind növelik az autó fogyasztását hosszú távon.
  • Az abroncsnyomásra sokan csak a téli/nyári gumi cseréjénél figyelnek, pedig akár 3%-kal is jobb futásteljesítményt érhetünk el a megfelelő nyomással (és még a gumi élettartamát is növeljük, ami anyagi szempontból szintén fontos).
  • A motorral kapcsolatos javításokat szintén nem szabad halogatni, mert egy hibásan működő motor képes akár 40%-kal is megdobni a fogyasztást.

Sokan nem gondolnák, de a motortípusnak megfelelő motorolaj használata is rengeteget jelenthet, és akár 2-3%-kal is csökkentheti az üzemanyagköltségeinket.

Több időt kell szánni az útvonaltervezésre

Több időt kell szánni az útvonaltervezésre

Nyilván kényelmes csak bepattanni a céges autóba, beírni a GPS-be a célállomást, aztán elindulni, ahogy a szoftver megtervezte az utunkat – ez viszont nem feltétlenül ideális a jelenlegi helyzetben.

Alapvetően át kell most gondolnia egy vállalkozásnak azt, hogy milyen utakra adja oda egyáltalán az autót a munkavállalónak, és mikor jár jobban, ha inkább a tömegközlekedésre támaszkodik.

Nyilvánvalóan az utóbbi eset a városon belüli utaknál merül fel leginkább: hosszabb, autópályán vagy országúton történő közlekedés esetén természetesen továbbra is jobban megéri a munkavállalónak és a munkáltatónak is a céges autó használata.

A nagyvárosokban azonban más a helyzet: rövid távok miatt eleve nem gazdaságosak ezek az utak, a rendszeres torlódások, dugók, de akár csak a közlekedési lámpák miatt pedig sok a megállás, elindulás, amik szintén nem tesznek jót fogyasztás szempontjából.

Amennyiben mégsem lehet másképp megoldani, fontos, hogy ne csak azt nézzük, melyik a legrövidebb út a célpont felé, hanem hogy melyik a legkevésbé forgalmas.

Fontos: azért ne cseréljük le a céges autókat buszbérletre!

Vonzó gondolat lehet elsőre azt mondani, hogy ha főleg városon belül használjuk a céges autót, akkor olcsóbb, ha megszabadulunk tőle, és helyette teljesen a tömegközlekedésre támaszkodunk: ez azonban egy elég erős túlzás.

Ne feledjük, hogy a céges autó többet jelent egy közlekedési eszköznél: ez a legtöbb cégnél a (járulékmentes) juttatási csomag része, és egy nagyon fontos eszköz a munkaerő megtartása (és akár megszerzése) szempontjából is.

A városi buszok, villamosok használata inkább csak támogassa a céges utazásokat: csökkentsük ezekkel a cégautókkal megtett kilométereket, de ne váljunk meg tőlük, mert hosszú távon ez több problémát okozhatna a vállalkozásnak.

A kevesebb futás ráadásul az operatív lízingen keresztül beszerzett céges autó maradványértékét is emeli, ami spórolást jelent a cégnek.

Meg kell nézni, milyen a sofőrök vezetési stílusa

Meg kell nézni, milyen a sofőrök vezetési stílusa

Vállalaton belül ezt talán az egyik legnehezebb kontrollálni, mégis, fontos ezt is számításba venni, mert komoly százalékokat jelenthet a fogyasztás csökkentése szempontjából.

Az agresszív vezetés, a hirtelen gyorsulások és lassítások városon belül akár 10-40%-kal is növelik a fogyasztást (de még autópályán is 15-30%-ról beszélhetünk).

Közúton haladva amennyire csak lehet, kerüljük a motor felesleges járatását – statisztikák szerint nagyvárosokban az autók motorjai működési idejük akár 30%-ában is teljesen feleslegesen járnak, ami szintén zabálja a benzint.

A gyakori sebességváltás szintén hasznos lehet, hiszen ezzel elérjük, hogy a motor lehetőleg minél alacsonyabb fordulatszámon menjen az ideje nagy részében.

Ugyanígy a sofőrnek kell figyelnie a klímára is: ajánlott, hogy 24 fok alatt ne kapcsoljuk be, és az ablakot is csak akkor húzzuk le, ha alacsony sebességgel haladunk, máskülönben jelentősen megnő a kocsi légellenállása.

Pakoljuk ki a kocsiból, ami nem kell

Pakoljuk ki a kocsiból, ami nem kell

Magától értetődik, hogy minél nehezebb egy jármű, annál több üzemanyagot kell elégetni ahhoz, hogy megmozdítsuk.

Ennek ellenére jelentős felesleg túlsúlyt tud „felszedni” egy autó is, mert egyszerűen nem figyelünk oda rá, hogy miket tartunk benne.

Alapvetően elmondható, hogy minden 20 kg plusz 1%-ot emel az üzemanyagköltségeken: ez elsőre nem tűnik soknak, ám nagyon sok cégnél (főleg azoknál, akik szereléssel foglalkoznak, és szerszámokat, alkatrészeket visznek magukkal egy kiszálláshoz) viszonylag gyorsan összegyűlik egy nagyobb többlet.

A tetőcsomagtartó felszerelése további problémát jelent, mert ez nem csak a tömeget, de a légellenállást is növeli, így ha nincs szükség rá, ezt mindenképp szereljük le.

Egyébként pedig a leghasznosabb, ha minden cégautó esetén alaposan átnézzük, pontosan miket tárolnak benne a kollégák, és kiszelektáljuk azokat, amikre nincs, és valószínűleg a közeljövőben nem is lesz szükség (sok esetben meglepő felfedezéseket tehetünk a csomagtartóban, vagy az ülések alatt/mögött szétnézve).

Érdemes figyelmet szentelni a korszerű járműinformatikára

Korábban csak a nagyobb flották esetén javasolták a legtöbben a különböző monitorozó szoftverek használatát – ez azonban most változik.

A jelenlegi helyzetben az útvonalelemzés, a szervizekre és okmányok lejártára történő figyelmeztetés, a fogyasztás pontos lekövetése komoly költségeket spórolhat meg egy vállalkozásnak, ebből következően pedig a kisebb cégeknek is megtérül egy ilyen befektetés.

Rengeteg figyelmet igényel a céges autó – segítsünk?

Rengeteg figyelmet igényel a céges autó – segítsünk?

Még ideális körülmények között is sok feladatot jelent egy cégautó fenntartása és mindennapi üzemeltetése – most viszont, hogy ennyire a költségek csökkentésére kell koncentrálni, még nehezebb a helyzet.

Éppen ebben nyújtunk segítséget ügyfeleinknek flottakezelés szolgáltatásunkon keresztül: nemcsak a céges autó beszerzésében számíthat ránk, mert a mi célunk az, hogy Önnek és a kollégáinak szinte kizárólag csak az autó vezetésével kelljen foglalkoznia.

A biztosításoktól kezdve a szervizekig mindent ránk bízhat: keressen minket, és mondja el, milyen autóra van szüksége vállalkozásának!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.