Mitől öregedik a magyar autópark? Okok és megoldások

Mitől öregedik a magyar autópark? Okok és megoldások

Egyre idősebb autók járnak a hazai utakon – ez derült ki Fodor László szakértő tévés interjújából nemrég, és azóta szinte mindenki átvette már a hírt.

Ezt megcáfolni nem tudjuk, és nem is akarjuk, hiszen valóban így van: a magyar autóvásárlók inkább választanak régebbi gyártású személyautókat, mint újakat, és egyértelmű, hogy az árak közötti különbség erre a magyarázat.

Nézzük meg azonban kicsit részletesebben, hogy mi állhat a jelenség mögött: mikor kezdődött, honnan indult, és hogyan lehetne változtatni rajta?

És persze egy minket érintő kérdést is megvizsgálunk: üzleti célra használt, céges autók esetében is helytállóak az autók életkorával kapcsolatos adatok?

Nincs új a nap alatt

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy a magyar autópark fokozatos öregedése nem 2017, de még csak nem is 2016 Magyarországának problémája.

Ez a jelenség az utóbbi 8-9 évben folyamatosan nyomon követhető volt, és aki figyelte az autók eladási adatait, hamar fel is ismerhette a problémát.

Ami miatt mégis most nagy visszhangot kapott, hogy még idén is tudott tovább romlani a helyzet, még annak ellenére is, hogy közben az új autók eladása folyamatosan növekedett a kimutatások szerint.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) 2010-ben még reménykedett, hogy egyre jobban fog nőni az igény az újabb gyártású autókra, ami nem csak a közlekedés biztonságán segített volna, de a károsanyag-kibocsátás csökkentésén is.

A számok azonban nem lettek szebbek, és tavaly áprilisban a Magyar Lízingszövetség és a GÉMOSZ (Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége) már kijelentette, hogy tiltaná a 8 évnél idősebb autók behozatalát az országba, és megkövetelné az Euro 4-es környezetvédelmi osztályjelzést.

Mi a baj az öreg autóval?

3 erős érvet lehet felsorolni azzal kapcsolatban, hogy miért kell megállítani a magyar autópark öregedését.

  • Az első a gazdasági ok: az új autók számára egyértelműen komoly konkurenciát jelentenek a behozott használt autók.

2013 és 2015 között 74%-ot nőtt a külföldről behozott használt autók száma, és ezek átlagéletkora 11 év körül jár.

Eközben ugyanezen időszak alatt az új autók piacán mindössze 37%-os bővülést lehetett tapasztalni, ráadásul azt is tudni lehet, hogy a használt autók lényegesen gyorsabban találnak gazdára ezeknél.

  • A második a környezetvédelem: a 10-20 éves autók értelemszerűen már nem felelnek meg a mai követelményeknek.

A dolog már egészen odáig fajult, hogy sok nálunk kapható idős használt autót Európában máshol már régen kivontak volna a forgalomból, csak a károsanyag-kibocsátásuk mértéke miatt.

  • A harmadik pedig maga a közlekedés biztonsága: a nem korszerű autó potenciális veszélyforrás az utakon.

Egy idősebb autó messze több balesetet okozhat, mint egy új gyártású, ráadásul komoly kiadásokat jelenthet a tulajdonosnak a karbantartása is, például a gyakori meghibásodások miatt.

Mi a baj az öreg autóval?

Az öregedés okai

Értjük tehát, hogy mi a probléma, most vizsgáljuk meg az okait!

Ha tudni akarjuk, miért kezdtek el a magyar utakon egyre öregebb autók megjelenni, elég csupán megnézni, hogy milyen gyártási évű járművek NINCSENEK a forgalomban.

A magyar autópark a kimutatások szerint 2007-ben volt a legkorszerűbb, aztán a következő évben beütött a válság – és a magyar autóvásárlók a kedvezőbb árú, de régebbi gyártású autók felé kezdtek fordulni.

Azóta a mai napig érkeznek a trailerek a még használható, de egyáltalán nem mai autókkal, főként egyébként Németországból és a Benelux államokból, és így napjainkban főként a 2008-as válság előtti személygépjárművek a legkelendőbbek a használtautók piacán.

Pontosabban: a legtöbb autó 2004-es évjárat (vagyis 13 éves), és utána közvetlenül a 2003-asok és 2005-ösök állnak – de sokatmondó az a tény is, hogy jelenleg több olyan gépjármű van használatban, amit 1996-ban gyártottak, mint amennyit 2016-ban!

A használtautók uralma

A behozatal tehát óriási mértékű: körülbelül másfélszer annyi használt autó érkezik külföldről, mint amennyi újat itthon eladnak, és ezeknek legalább kétharmada már meghaladta a 10. életévét.

Az átlagéletkor ennek köszönhetően 13,9 év, de a használtautó piacon egyébként ez csak 12 év.

Mi a különbség oka?

Egészen egyszerű: az ennél idősebb autókat már nem is igazán éri meg eladni, ugyanis az adás-vétel során felmerülő különböző járulékos költségek gyakran megközelítik magát a vételárat.

A magyar autóvásárlók igényeit úgy tűnik, tökéletesen kielégíti ez a piac, ugyanis látható, hogy egy régi használt autót mindössze 4-5 hét alatt el lehet adni, míg egy újabb gyártásún lehet, hogy csak 2 hónap után tudunk túladni.

A használtautók uralma

A magyar autópark helyzete ma

Hazánkban a fenti jelenségnek köszönhetően 5 márkanév „uralja” az utakat: (sorrendben) Opel, Suzuki, Volkswagen, Ford, Renault.

Az utóbbi évek biztatóak voltak az új autó eladásokat tekintve, ugyanis 2016-ra két év alatt 38%-os növekedést lehetett látni, ám ez még mindig egy 100.000 alatti számot jelentett a valóságban.

Az európai átlagot tekintve 1000 emberre 400-600 autó jut, míg Magyarországról ezt nem lehet elmondani.

Az élen járó Pest megyében kb. 400 autóról beszélhetünk, de az alacsonyabb átlagkeresettel rendelkező megyékben már a 300-as határt sem tudjuk átlépni.

Mi lehetne a megoldás?

Látjuk, hogy a mi a probléma, és honnan eredeztethető, már csak az a kérdés, hogy hogyan lehetne megfordítani, vagy legalább csak lelassítani a folyamatot.

A megoldást a minőségű használtautó import jelenthetné.

A korábbi kezdeményezések még az idős autók behozatalának tiltását emlegették, de emellett fölmerült az ellenkezője is: a fiatalabb autók importjának támogatása.

Ehhez azonban értelemszerűen egy állami szintű beavatkozásra lenne szükség.

A cégautók szépíthetik az átlagot?

Szögezzük le, hogy a fent leírt jelenség elsősorban a magán felhasználású személygépkocsikra vonatkozik.

Az üzleti célú használat ugyanis már eleve egy egészen más vásárlói attitűdöt követel meg.

Az a 2004-ben gyártott autó, amit valaki csak a saját, illetve családja részére vásárol, nagy valószínűséggel nem bírná ugyanolyan jól azt az igénybevételt, amit egy céges autónak kell elviselnie.

Az idősebb autók ugyanis lehet, hogy olcsóbbak, de ami öreg, az könnyebben el is romolhat.

A folyamatos használat komoly szervizköltségeket és az üzembiztonság hiányát jelentheti egy öreg céges autó esetén, ezért ilyen célokra mindenképp érdemes inkább egyszer egy nagyobb összeget befektetni, egy korszerűbb jármű formájában.

A tapasztalt vállalkozások ezt is teszik, és így a céges autók valószínűleg egy kicsit javítanak a korábban kifejtett új-régi autó arányokon.

Mindemellett kijelenthetjük, hogy egy tisztább előéletű használt autó is komolyabb előnyöket jelenthet még magánhasználat esetén is, mint egy kétes eredetű külföldi kocsi, így mindenkinek azt ajánljuk, merje felvállalni a kicsivel magasabb egyszeri kiadást, hiszen ez a fenntartási költségeken keresztül az évek során megtérülhet.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.