Mit válasszak: gyárit, vagy utángyártottat?

Mit válasszak: gyárit, vagy utángyártottat?

Ha valami már egynél több alkatrészből áll, akkor máris 100% hogy fölmerül vele kapcsolatban a kérdés: az eredetit, gyárit válasszuk, vagy elégedjünk meg az utángyártottal?

Tessék, már én magam is azt írtam, hogy „megelégedni”, holott ebben a cikkben éppen arra akarom felhívni a figyelmet, hogy ideje leszámolni az ilyen előítéletekkel.

Valahogy ösztönös, hogy a gyári termékek bizalmat ébresztenek bennünk, már ami a minőséget illeti, míg az utángyártottban hajlamosak vagyunk kockázatot látni.

Kivéve persze, ha már tapasztaltak vagyunk, és volt szerencsénk kiválóan működő, utángyártott alkatrészt vásárolni.

Itt ugyanis nincs fekete és fehér: vannak olcsó, és kifejezetten drága utángyártott alkatrészek, épp úgy, ahogy vannak silány és kiváló minőségűek – és ugyanez igaz a gyáriakra is.

Akkor viszont mi alapján kéne választani?

Hogy ebben segítsek, megmutatom, mi a valódi különbség a kétféle termék között!

Fontos egyáltalán dönteni?

Miről is beszélünk, amikor azon vacillálunk, melyiket válasszuk?

Elárulom: igen komoly pénzekről.

Szűrők, fékbetétek, féktárcsák, lengéscsillapítók, karosszéria elemek, kipufogó alkatrészek, kuplung, vízpumpák, kapcsolók - ezek mind olyan elemei az autónak, amik a rendszeres karbantartás során nagy valószínűséggel kicserélődnek az évek során, főleg, ha rendesen igénybe vesszük a járművet.

Na, most az a kérdés, hogy mondjuk 5 év távlatában hogyan éri meg jobban: spórolva az alkatrész költségein, vagy fizetve a drágább, de jobb minőségért?

A tét nagy, ugyanis egyes kimutatások szerint öt év alatt 250.000 ezer forintot is megspórolhatunk, ha a jó döntést hozzuk meg.

A baj csak az, hogy ezt nem lehet annyiban letudni, hogy azt mondom: „mindenki válassza az utángyártottat!”, ugyanis korántsem biztos, hogy mindig ez a helyes döntés.

Miért?

Hogy ezt megértsük, először tisztázzuk a fogalmakat!

Mi számít gyárinak, és mi nem?

Mi számít gyárinak, és mi nem?

A válasz nem az, hogy „ami az adott márka gyáraiban készül”.

Nincs olyan autógyártó, aki mindent magának csinálna – már csak gazdaságilag is jobban megéri, ha bizonyos alkatrészek előállítását beszállítókra bízza.

Pontosan ezért van az, hogy ha szétszedünk egy szalonból kiguruló kocsit, akkor is megtaláljuk rajta különböző gyártók jelzéseit – természetesen az adott márkajel mellett.

Szigorúan véve tehát az eredeti termék sem „saját”, hanem mások által készített, ám az adott autógyártó cég minőségirányítási rendszere alapján minősített és ellenőrzött.

Utángyártott tehát az, amit az adott autógyártó nem ismer el gyáriként – de ettől még persze lehet, hogy minőségét tekintve épp olyan jó, mint amit meg igen.

A dolog szépsége abban rejlik, hogy egyes esetekben a két termék 100%-ban megegyezik – hiszen ugyanaz a beszállító gyártotta.

A különbség tehát néha csak annyi, hogy az egyik alkatrészre fölkerül a márkajelzés (és így az ára is nagyobb lesz) míg a másikra nem.

Ebből már látható, miért nem olyan egyszerű eldönteni, mikor éri meg gyári alkatrészt venni, és mikor nem.

„A gyári jobb, az utángyártott olcsóbb”

Ez tehát az a sztereotípia, ami a legtöbb ember fejében van, és mindkettőt egy elég fontos előnynek lehet elkönyvelni.

A gond viszont az, hogy ennek a mondatnak egyik fele sem alapigazság, pedig nagyon szeretne az lenni.

Az előző pontban is látszik, hogy néha pusztán a márkanévért fizetünk többet, és nem a minőségért, amikor eredeti terméket veszünk.

De menjünk még ennél is tovább!

A beszállítók termékeit komoly ellenőrzéseknek vetik alá – de az utángyártott alkatrészeket gyakran még komolyabbaknak: biztonságkritikai és károsanyag-kibocsátási szempontból ezeknek a termékeknek igen alapos minősítő vizsgálatokon kell átesniük, és így amelyik végül megkapja a kitüntető „E”- jelzést, gyakran messze jobb minőségűnek számít, mint a nagyra becsült gyári alkatrész.

És pontosan ez az oka annak is, hogy a fentebbi mondat első fele sem mindig igaz: igenis vannak olyan utángyárott termékek, amik jobb minőségűek a gyáriaknál – persze ezeknek már az áruk is magasabb.

„A gyári jobb, az utángyártott olcsóbb”

Melyik a drágább?

Már gyártótól függően is óriási árkülönbségeket találhatunk, és minden alkatrészre fogunk találni 10-20-at belőlük legalább.

Mik a lehetőségek?

Veszek mondjuk egy utángyártott akkumulátort a régi helyett, mert spórolhatok rajta néhány ezer forintot.

A baj csak az, hogy ennek talán csak feleannyi az élettartama.

Kérdés, hogy megéri-e az, amit így megspóroltam, vagy jobban jártam volna, ha kifizetek egyszer egy nagyobb összeget, és gond nélkül autózok hosszú évekig anélkül, hogy kis idő múlva megint szervizbe kelljen mennem, vagy akár egy váratlan pillanatban ne tudjam elindítani az autómat.

Más alkatrésznél viszont lehet, hogy nem éri meg súlyos összegeket kifizetni a gyárira, mert az utángyártott is ugyanazt a minőséget képviseli – ráadásul a gyári terméknél is kiütközhetnek olyan hibák, amik az utángyártottak esetében gyorsan kiküszöbölhetők.

Nincs itt tehát jó vagy rossz: mérlegelni kell, és eldönteni, hogy mikor melyik éri meg jobban ár-érték arányban.

Mi a helyzet a garanciával?

Kutassunk tovább az érvek-ellenérvek között, hátha végre ráakadunk valamilyen egyértelmű válaszra!

Nézzük meg, hogy mi a helyzet a garanciákkal, mert ennek kapcsán azért vannak félreértések.

Tisztázzuk gyorsan: csak azért nem fog elveszni a garancia, mert az autóba utángyártott alkatrészt szereltetünk be.

Ez tény, kőbe is van vésve: Az Európai Bizottság szabályozása 2010. június 1-jén lépett életbe, és ennek értelmében a szakszervizek a hivatalos beszállítók termékeit is kötelesek beszerelni az autóba, és a garanciára semmilyen hatással nem lehet az sem, hogy valaki a hivatalos márkaszervizbe viszi-e az autóját, vagy sem.

A fentiek értelmében ez magától értetődik, hiszen ahogy már megbeszéltük, az utángyártott alkatrész is ugyanolyan minőségi elvárásoknak kell megfeleljen, mint az eredeti.

Pár szó az aukciós oldalakról

Pár szó az aukciós oldalakról

Minőségben és árban tehát nem lehet éles választóvonalat húzni az utángyártott és a gyári alkatrészek között.

Nem tudok tehát annál jobb tanácsot adni, mint hogy mérlegelni kell, mert alkatrésze és gyártója válogatja, mikor melyik éri meg jobban.

Van azonban valami, amivel mindenképp vigyázzunk!

A különböző aukciós oldalakon néha találunk olyan ajánlatot, aminek hirtelen nehéz ellenállni.

Az alapszabály az, hogy fontos alkatrészt kizárólag megbízható forrásból szabad beszerezni – és ez egyáltalán nem számít annak!

Az esetek többségében itt használt termékekkel fogunk találkozni, ami egy fiatal autóba szerelve se éri meg, de egy idősebbe ráadásul már puszta pénzkidobásnak számít.

Az autó biztos működése, és egyáltalán a mi biztonságunk nem ér annyit, hogy egy hirtelen jött jó ajánlat miatt kockáztassuk.

Egyedül akkor gondolkozzunk el az ilyen vásárláson, ha valami nem túl fontos alkatrészről van szó: tehát féktárcsát ne innen keressünk, de egy ablaktörlő még beleférhet.

Akkor mi alapján döntsek?

Végignéztünk minden szempontot, de nem sikerült megállapítani, hogy a gyári, vagy utángyártott alkatrész éri-e meg jobban.

Még szerencse, hogy nem is ez volt a cél!

Amiről itt most beszélni akartam, az épp az, hogy a kettő között nagyon apró különbségek lehetnek, és éppen ezért körültekintő, alapos megfontolásra van szükség mindkét esetben.

Ha mégis egy jó tanácsot kéne megfogalmazni az egész témával kapcsolatban, az az lenne, hogy az árakat figyeljük.

Nem törvényszerű, de általánosságban elmondható, hogy a magasabb ár magasabb minőséget takar.

Ha tehát szeretnénk biztosra menni, és se nem túl sokat költeni, se nem rossz minőséget kapni, akkor érdemes a középmezőnyt belőni, és onnan választani.

Ha figyeljük az árat, és adott esetben még a gyártó nevét is, akkor nagyon mellényúlni nem tudunk!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.