Mikor köszönt be a villanyautók kora Magyarországon?

Mikor köszönt be a villanyautók kora Magyarországon?

A szakértők szerint 3 dolog kell ahhoz, hogy a magyar piacon nagyobb szerephez juthassanak a közeljövőben az elektromos autók:

  • az autók árának csökkenése;
  • a töltőhálózat növekedése;
  • állami támogatás.

Ha tehát tudni akarjuk, hogy mikor fog legalább minden tízedik autó itthon elektromos töltő mellé parkolni, akkor azt kell megvizsgálnunk, hogyan is állunk ezzel a három tényezővel.

Kezdjük a sort azzal, amelyikről a legfrissebb hírünk van:

Októbertől újra lesz állami támogatás

Augusztus 31. volt ugyan az utolsó napja az villanyautókra vonatkozó pályázatnak, de nem kell megijedni: csak egy hónapig fog pihenni a program, és októberben újra visszatér.

A 2016-ban meghirdetett pályázatnak köszönhetően eddig már több mint 1000 elektromos személyautó, vagy maximum 3,5 tonna össztömegű tehergépkocsi talált gazdára kedvezőbb anyagi feltételek mellett, maximum 1,5 millió forintos támogatással.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium jóvoltából az eddigi 2 milliárdos keretösszeg 300 millió forinttal emelkedik meg, tehát még több környezettudatos autóvásárló kaphat segítséget céljai eléréséhez.

Az összes, még augusztusban beérkező kérelmet természetesen feldolgozta az ezzel megbízott E-Mobi Nonprofit Kft., októbertől pedig új, leegyszerűsített feltételek mellett lehet majd pályázni – ennek részleteiről a Minisztérium ad majd tájékoztatást a megfelelő időben.

A 3-ból 1 tényezőt legalább kipipálhatunk: a nagy érdeklődésre való tekintettel az állami támogatásokra tudnak majd számítani a villanyautók szerelmesei.

Fizetőssé válik a töltés?

Fizetőssé válik a töltés?

Ahogy augusztus végével a pályázattól búcsúzhattunk el átmenetileg, úgy augusztus elejével az ingyenes töltés szűnt meg – legalábbis a MOL részéről.

A hónap első napjától kezdődően a villámtöltés 2990 forintba kerül, a rendes töltés pedig 1990 forintba.

Fontos tudni, hogy a töltőállomásokon minden megkezdett töltés után kell fizetni, teljesen függetlenül attól, hogy hány óráig áll ott az autónk, és mennyi áramot vesz magához ez idő alatt.

Egy villámtöltő nagyjából 30 perc alatt annyi energiát ad a villanyautónak, ami legalább 100 km-re elegendő, a hagyományos töltés ennél még sokkal több időt vesz igénybe (nem véletlenül szokták a tulajdonosok otthon estére töltőn hagyni a kocsijukat).

Persze a MOL lépése még nem jelenti, hogy minden más szolgáltató is emelni fogja a töltés árát, de ezek után már biztos, hogy nem okoz majd meglepetést, ha mégis megtörténik.

Legalább több töltő lesz az országban

A MOL a döntését a fenntartási költségekkel, és az infrastrukturális beruházások megtérülésével magyarázta, és arra valóban számíthatunk, hogy a töltésekből befolyó összegek egy részét a töltőhálózat bővítésére fogják fordítani.

A jelenleg a fővárosban található 4 villámtöltő (Istenhegyi út, Kerepesi út, Könyves Kálmán körút, Hunyadi út) mellé még az idén 10 újat terveznek telepíteni Budapest különböző pontjaira, és vidékre is fog kerülni még 15db.

Nem meglepő az elhatározás, hiszen tudjuk, hogy a MOL is csatlakozott a NEXT-E projekthez, mely a régióban 252db elektromos töltő telepítését tűzte ki célul 2020-ig.

Mindeközben egyébként a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke is bejelentette még júliusban, hogy az országszerte meglévő 300 töltőállomás mellett 600 új kiépítése lesz folyamatban a jövőben.

Megvan a fizetős töltőknek is a pozitív oldala

Megvan a fizetős töltőknek is a pozitív oldala

Ha valamiért fizetni kell, ami eddig ingyenes volt, akkor általában nem szoktunk örülni, pedig ha jobban megnézzük, ez igazából egy jó hír.

Mindenki tudta, hogy előbb vagy utóbb az ingyenes töltés korszaka véget fog érni – abban a pillanatban, ahogy a szolgáltatók elkezdenek nagyobb üzletet látni benne.

Úgy tűnik, hogy a MOL már látja, hogy a jövő az elektromos autók irányába fog elmozdulni, és megtette az első lépést: pénzt csinál a töltésből, hogy még többet tudjon fektetni a saját hálózatába. 

A fejlesztések pedig egyértelműen a villanyautósoknak kedveznek, így tehát azt is kijelenthetjük, hogy a fentebbi felsorolásunk második pontjával sem állunk olyan rosszul.

Fejlődnie és terjednie kell magának az autónak is

Ha valami ritka, akkor az drága is, és jelenleg ez igaz az elektromos autókra – de nem sokáig lesz már ez így.

Nem lőhetünk mellé azzal a jóslattal, hogy a következő évtizedben minden autómárkának lesz már tisztán elektromos modellje, a technológiában már most élen járók pedig még nagyobb hangsúlyt fognak az ilyen autókra fektetni.

Csak hogy egy szemléletes példát említsünk: Renault-Nissan csoport csak 2022-ig 8 új elektromos kocsit tervez piacra dobni, ami a Renault teljes kínálatának nagyjából egyötödét teszi majd ki.

Minél többet gyártanak egy autóból, annál alacsonyabbak a gyártási költségei is, és ebből kiindulva várható, hogy a jövőben igen komoly csökkenés lesz majd az árakban is, ami egészen biztosan sokat fog javítani az villanyautók népszerűségén.

Minden évben egyre több autógyár ígérgeti az átállást, és szakértők szerint már az is előfordulhat, 2030-ra több villanyautóval találkozhatunk az utakon, mint benzinessel vagy dízelessel.

Itthon is láthatjuk már a jeleket

Az állam nem kevesebb, mint 9 milliárd forintot költ az autóflotta elektromos autókkal történő színesítésére: 5 féle villanyautó is érkezik 2 beszállítótól majd a befektetésnek köszönhetően.

Mindeközben a győri Audi gyárban július vége felé beindult az elektromos motorok sorozatgyártása, ami szintén mutatja az egyre növekvő igényeket.

Az Audi bejelentései szerint 2025-re minden modelljük elérhető lesz majd elektromos változatban is – eddigre egyes szakértők szerint itthon a villanyautók részaránya már elérheti a 10%-ot is (mások szerint azért erre még 10 évet rá kell dobni, mindenesetre az átállást mindenki a nem túl távoli jövőre jósolja).

Hogyan váltunk majd elektromos kocsikra?

Hogyan váltunk majd elektromos kocsikra?

Azt mindenképp látni kell, hogy nem fog mindenhol egyformán gördülékenyen végbe menni a trónfosztás az elektromos autók részéről.

A legnagyobb akadályt az emberek még mindig a szegényes töltési hálózatban és a magas árakban látják: amíg ezek nem változnak valóban nagymértékben, addig ne számítsunk arra, hogy tömegek fognak sorba állni a tisztán elektromos kocsikért.

Más lesz a villanyautók aránya a nagyvárosokban és vidéken is, hiszen a hatótávolság, és a töltők száma alapvetően még csak azoknak kedvez, akik nem hosszú távokat akarnak megtenni minden nap a kocsijukkal.

Van azonban még egy tényező, ami sokat számít: a kényelem.

Van azonban még egy tényező, ami sokat számít: a kényelem.

Jó, hogy lesz 600 töltő, és az is, hogy a villanyautók egyre többet bírnak majd, de ettől még a töltési idejük rendkívül hosszú marad.

Csak a villámtöltés 30 percet vesz igénybe, amit nem mindenki engedhet meg magának, márpedig mindenképp meg kell állnia egy ilyen hosszabb kényszerpihenőre annak, aki mondjuk üzleti útra megy külföldre, vagy több száz kilométerrel arrébb szeretne nyaralni a családjával.

A villanyautók népszerűsödésének útjában tehát áll még néhány akadály, de bízhatunk benne, hogy ezeket a következő években sikerül leküzdeni az autógyáraknak.

Alapvetően azt látjuk, hogy a feltételek adottak lesznek a következő években ahhoz, hogy itthon is hasonló ütemben terjedjenek környezetbarát meghajtású járművek, mint Európa más országaiban – hogy a gyakorlati tapasztalatok mit fognak majd mutatni, azt pedig meglátjuk, amikor eljön annak az ideje.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.