Mi sült ki, és mi sülhet még ki ezután az Opel és a Peugeot házasságából?

Mi sült ki, és mi sülhet még ki ezután az Opel és a Peugeot házasságából?

Forrás: global.handelsblatt.com

Közeledik az évfordulója annak a történelmi pillanatnak, amikor a General Motors 88 év után végül eladta az Opelt a PSA-csoportnak.

Akkoriban nem foglalkoztunk még külön a témával, hiszen a hírportálok bőven megtették ezt helyettünk: közvetlenül előtte nagyjából 1 napos különbséggel jöttek az eladják–nem adják el típusú hírek, utána pedig jött a pánik a tömeges leépítésekről, részlegek megszűnéséről, illetve időnként ezek cáfolásáról a PSA részéről.

Elég időt hagyva a témának viszont már talán tényleg tisztábban lehet látni a kérdést, úgyhogy most vegyük végig, pontosan mi született a Peugeot és az Opel, két ekkora flottamárka házasságából!

Milyen ígéretek hangzottak el annak idején, és mit hozott a valóság ezekhez képest?

A felvásárlásról röviden

A felvásárlásról röviden

Nem szeretném rabolni senki idejét, ezért rövid leszek, hiszen ez a hír annak idején mindenhol visszaköszönt a sajtóból: a Peugeot és a Citroen márkákat összefogó PSA 2017-ben megvette az Opelt és nem mellékesen Vauxhallt is a General Motorstól.

Bár a már 7 éve gyakorlatilag 8 milliárdos veszteséget összehozó német autómárka eladása régóta esedékes volt, a hír akkor is nagy port kavart.

Volt itt nagy felháborodás, sztrájk, elbocsátások és ígérgetések, hogy nem fog összedőlni a világ ettől a felvásárlástól.

A PSA nyilatkozatai szerint az Opel által kötött szerződések és megállapodások továbbra is érvényben maradnak, így például az Opel Szentgotthárdi üzemében sem kell aggódni emiatt.

Mivel a Magyarországi gyárhoz hasonlót a környéken nem találni (egyedül Szlovákiában van még egy, de az is csak összeszereléssel foglalkozik), ezért itt tömeges elbocsátásokra nem kellett számítani: a GM háromhengeres motorjai 2024-ig zavartalanul fognak itt továbbra is készülni, a PSA hasonló motorjai mellett, amíg a szerződés le nem jár.

Biztos, hogy megérte ez a PSA-nak?

Biztos, hogy megérte ez a PSA-nak?

Forrás: groupe-psa.com

Az 1976-ban alapított vállalatcsoport két fő autógyára már egészen jól áll a korábbi visszaesésekhez képest, sőt, rekordnyereséggel működik, de mellettük az Opel már nem mondhatja el ugyanezt (nem véletlenül akart megszabadulni tőle a GM).

A folyamatosan veszteséget termelő márkánál a szakértők szerint 2026-ra nem kevesebb, mint 1,7 milliárd euróval kell csökkenteni a költségeket – Carlos Tavares vezérigazgató szerint olyan módon kéne 700 eurót megspórolni minden egyes Opelen, hogy az ne kerüljön senki állásába.

Egyes elemzők szerint ez gyakorlatilag lehetetlen vállalkozás: a Financial Times egy minimum 5000 fős leépítéssel tudja elképzelni ennek a megvalósulását, de a PSA még tavaly ősszel is azt ígérgette, hogy nem lesznek elbocsátások az Opelnél.

Egy megoldás, ami komoly árat kíván: a platformok számának lecsökkentése

Egy megoldás, ami komoly árat kíván: a platformok számának lecsökkentése

Forrás: groupe-psa.com

Nagyon röviden és leegyszerűsítve a technikai részletekről: a platform gyakorlatilag az autó alapja, magába foglalva minden stabil elemet a motorfelfüggesztéstől kezdve a futómű bekötési pontjain át egészen az ülésvázakig.

Ezeken kívül vannak rajta változtatható méretű elemek, így például a tengelytáv, a kerékméretek könnyen variálhatók.

Értelemszerűen minél több autó készül ugyanazzal a platformmal, annál egyszerűbb és költséghatékonyabb a gyártás: a régi időkben egy platform alig 1-2 modellnek felelt meg, mára azonban ez megváltozott.

Az Opel eddig minden autójára 9 platformot használt összesen, és ez már soknak számított, ha például összehasonlítottuk a vetélytárs Volkswagennel, ami mindössze 3-ra támaszkodott.

Az új tulaj, a PSA ezen is túllép, mert csak 2 platformból oldja meg az összes személyautóját, és ez óriási változást jelent a jövőben az Opelnek, akinek át kell állnia erre a leegyszerűsített rendszerre: átlagosan 20%, de egyes esetekben akár 50% is lehet a költségcsökkenés mértéke egyes modelleknél ennek köszönhetően.

Ezzel úgy hangzik, mintha meg is lennének oldva az Opel anyagi problémái, nem?

Lehet ezt így is nézni, de lesznek ennek más következményei is:

Be nem tartott ígéretek

Mivel a beszállítók is jobb árakkal dolgoznak az egységes platformok esetében (hiszen több autóhoz is jók lesznek ugyanazok az alkatrészek) így komoly pénzek szabadulnak majd fel – és komoly munkaerők is.

Volt itt mindenféle ígéret a munkahelyek megőrzéséről, de a helyzet az, hogy a kevesebb, de modernebb platformok mellé nem kell annyi dolgozó, mint amennyit az Opel jelenleg foglalkoztat.

Az Opel székhelyén, Rüsselsheimben nagyjából 3000 embert bocsátanak el a fejlesztő, az adminisztrációs és a gyártási részlegekről.

És ezt lehetett sejteni már tavaly is: az Opelt csak a modernizáció menthette meg, viszont az szinte minden esetben az emberi munkaerő feleslegessé válásával jár – amire szüksége volt a General Motorsnak, az már nem kell a francia oldalon egyébként is elég nagy fejlesztőgárdával rendelkező PSA-nak.

A cél az, hogy az Opel a Peugeot jelenlegi rendszerére 4-5 éven belül teljesen átálljon: ha ez megtörténik, akkor a jelenleg dolgozó mérnökök jó része feleslegessé válik, és tömeges nyugdíjaztatásokra, rosszabb esetben elbocsátásokra kerül majd sor.

Lesz feladata azért még az Opelnek

Lesz feladata azért még az Opelnek

Természetesen az Opel fontos részét képezi majd a PSA-csoportnak, és bíznak rá bőven munkát: az 1,6 literes benzines turbómotorok, a hibrid és villanyautók, valamint a PSA kishaszongépjárműveinek fejlesztése is hozzá tartozik majd, emellett pedig a nagyobb sebességre történő tervezésben is a német márka a legtapasztaltabb szakértő.

A Szentgotthárdi üzemnek tehát nem kell további leépítésektől tartania, a gyár bezárása pedig semmilyen szempontból nincs a pakliban: mint mondtuk már, a térségben ez az egyetlen ilyen profilú üzem, ráadásul túl modern és fejlett is ahhoz, hogy csak úgy megváljanak tőle.

Hogy a két népszerű flottamárka egyesülésétől milyen autókat várhatunk, az azon múlik, hogyan sikerül az átállás a következő években.

Bár profit szempontjából már rég nem volt nyereséges, az Opel autói mindig is megbízhatóak voltak, és valószínűleg francia kézben is azok maradnak – mi továbbra is bizakodva figyeljük a fejleményeket.

Az pedig valószínű, hogy ha ez az egyesülés beválik, annak hatása lesz az autós piacra: a versenytársaknak erre valahogy válaszolniuk kell, ami további fúziókhoz is vezethet.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.