Még most kell cégautót bérelni, mielőtt megemelik az cégautó adót?

Még most kell cégautót bérelni, mielőtt megemelik az cégautó adót?

Emelkedni fog a cégautó adó?

A magánszemélyek számára csökkennek a közterhek, de ezt a céges autók tulajdonosainak kell majd kompenzálni az állam számára?

Tisztázzuk ezt a kérdést!

2019 tavaszán szivárgott ki a Pénzügyminisztérium “Az állampolgárokat sújtó, a gépjárművek tulajdonjogának megszerzésével és fenntartásával kapcsolatos terhek radikális csökkentéséről” című javaslata, aminek címe nagyjából mindent elmond, de azért érdemes róla beszélni.

Annál is inkább, mert ennek az adótervnek igen komoly hatása lehet a cégautó adóra – hangsúlyozom, lehet, hiszen ez még nem hivatalos bejelentés.

De hogy a teljes képet lássuk, nézzük meg, mi áll a javaslatcsomag hátterében.

Az autópark öregszik – ezen kell változtatni

Az autópark öregszik – ezen kell változtatni

Már két évvel ezelőtt írtunk a magyar autópark komoly problémáiról, és a helyzet azóta sem sokat változott - vagy legalábbis elég lassú ütemben.

Magyar utakon járó autók ijesztően nagy százaléka nemhogy a környezetvédelmi, de még az alapvető műszaki elvárásoknak sem felel meg, főként a korukból adódóan.

Mi ennek a fő oka?

Az, hogy anyagilag még mindig sokkal jobban megéri használt, öregebb autókat venni, főleg a nagyon komoly közterhek, díjak, illetékek fényében.

A megoldás: kevesebb fizetni- és ügyintéznivaló

A minisztérium által benyújtott javaslat radikálisan leegyszerűsítené az autó behozatal, illetve az autóvásárlás folyamatát:

  • megszűnne az eredetiségvizsgálat díj,
  • eltűnne a forgalmi engedély, a törzskönyv, a rendszámtábla, és a regisztrációs matrica után járó mindenfajta díj és illeték,
  • és messze kevesebb lenne a mindezekkel járó ügyintézés is.

Egyszóval: az autóvásárlás egyszerűbbé válna.

Ez viszont még csak azt ösztönzi, hogy a lakosság lecserélje a régi autóját – most már csak az a kérdés, hogy pontosan mire?

Persze ebben a tekintetben is van megoldása a Pénzügyminisztériumnak:

  • a regisztrációs adó mértéke az autó környezetvédelmi besorolásától válna függővé (értelemszerűen minél „zöldebb” az autó, annál alacsonyabb lenne az adó összege).
  • a legfiatalabb autóknál pedig akár a felére is csökkenhetne a gépjárműadó.

Itt volt már az ideje egy ilyen kezdeményezésnek

Itt volt már az ideje egy ilyen kezdeményezésnek

Ahogy a javaslat is fogalmaz, „nehezen indokolható”, hogy miért jár ennyi ügyintézéssel és közteherrel ma egy új autó megvásárlása és forgalomba helyezése.

Az, hogy ezek komoly százezreket jelentenek, még csak egy dolog, de ráadásul annyi féle helyre megy el ez a pénz, hogy az szinte az áttekinthetetlenség határát súrolja.

Azt pedig nem lehet tagadni, hogy a magyar autópark megújulására óriási szükség van, éppen ezért örülhetünk, hogy az alacsony környezetvédelmi besorolású és a dízelmotoros autók behozatala például messze költségesebbé válna ezután (ehhez persze az EU-nak is lehet még egy-két szava, de ez a jövő zenéje).

Ezzel egy időben megjelenne az EURO6-os kategória az adózásban, vagyis a legkorszerűbb, legkörnyezetbarátabb autók regisztrációs adója a jelenlegi felére csökkenne.

Mindezek mellett pedig az elektromos és hibrid autók cégautó és gépjárműadó mentessége továbbra is megmarad.

Részben a cégautó tulajdonosoknak kell majd pótolni a „bevételkiesést”?

A különböző kötelezettségek csökkenésének következtében nagyjából 18,9 milliárd forinttól „esne el” az állam, de persze a Pénzügyminisztérium erre is talált megoldást.

A hiányszó összeget 2 úton pótolnák:

  • egyrészt a nem korszerű személygépjárművek adóterheinek növelésével,
  • másrészt a cégautó adó emelésével.

Az első pont még teljesen érhető, hiszen gyakorlatilag az alapkezdeményezésből indul ki, viszont mi a helyzet a cégautókkal?

Hivatalosan a céges flották esetében a leggyakoribb az autóváltás, ennek köszönhetően az elöregedés ezeket kevésbé érinti, viszont a javaslatban olvashatóak szerint jelentős előnnyel rendelkeznek a költségeket illetően a magántulajdonban lévő autókhoz képest.

Hogy ezen a téren kicsit nagyobb legyen az egyensúly, néhány változtatásra van szükség – így például az adóemelésre is.

Megjelenhet a kivetéses rendszer az adózásban

Megjelenhet a kivetéses rendszer az adózásban

A cégautó adó tehát növekedne a jövőben, de nem midig egyforma mértékben: itt is jelentős előnyhöz jutnának a körszerű, jó környezetvédelmi besorolással rendelkező gépjárművek.

Megjelenne emellett a jelenlegi önbevallásos rendszer mellett a kivetéses is, ami lehetőséget adna arra, hogy a vállalkozások jelentős adminisztrációs tehertől szabaduljanak meg.

Ezzel kapcsolatban ott a bökkenő, hogy adózni nem csak a saját tulajdonú autók, hanem azok után is kell, amelyekre költséget számolunk el – ezt viszont csak önbevallásos rendszerben lehet megtenni.

A cégautó adóval a flottakezelője foglalkozik majd Ön helyett

Amennyiben a céges autót tartós bérletbe veszi a flottakezelőtől, úgy hivatalosan nem Ön az autó tulajdonosa – ennélfogva a cégautó adó sem Önt terheli.

Hiába emelik vagy változtatják meg tehát ezeket a terheket, ezzel Önnek elméletileg nem kell foglalkoznia.

Elméletileg… de persze nem szabad elfelejteni, hogy a flottakezelő is annak fényében határozza meg a bérleti díjat, hogy neki milyen költségei vannak a gépjármű kapcsán, tehát ha az adók növekednek, akkor a bérleti díjak is fognak.

Az cégautó adózással kapcsolatos változások tehát elsősorban a tartós bérletbe adót érintik – Ön pedig nyugodtan vezethet tovább, ahogy eddig, legfeljebb a bérleti díjon keresztül fog bármit is érzékelni ebből.

Hangsúlyozom: ez még csak egy terv – de nagyon közel a megvalósulás ideje

Hangsúlyozom: ez még csak egy terv – de nagyon közel a megvalósulás ideje

Nem hivatalos közleményből került nyilvánosságra „Az állampolgárokat sújtó, a gépjárművek tulajdonjogának megszerzésével és fenntartásával kapcsolatos terhek radikális csökkentéséről” című javaslat, tehát még nem lehet tudni, hogy pontosan mennyi valósul meg majd belőle a jövőben.

Az viszont biztos, hogy az elöregedett magyar autópark leváltásáért, és a külföldről behozott korszerűtlen használtautók behozatala ellen tenni kell a közeljövőben – és erre valóban a fentebb említett ösztönző intézkedések lennének a legalkalmasabbak.

A céges autók piacán szerencsére nem jelent problémát az öregedés, főleg, ha flottakezelőn keresztül történik az új autó beszerzése – arról nem is beszélve, hogy az általunk eladott használatautókra sem lehet panasz.

Hogy a jövőben milyen intézkedéseket fognak hozni, azt nem lehet tudni, de érdemes nyitott szemmel járni, hogy ne érjen meglepetésként, ha új törvények látnak napvilágot.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.