A lehetőségek, amiket eddig nem mindenki látott az 50%-os áfa levonásban

A lehetőségek, amiket eddig nem mindenki látott az 50%-os áfa levonásban

Nem egyszer írtunk már a 2019 januárjában életbe lépett Áfa törvény módosításáról, de mindig maradnak nyitva kérdések ezzel kapcsolatban, amikre választ kell találni.

Az áprilisi és szeptemberi kiegészítések a törvény egészen fontos elemeire hívják fel a figyelmet, amik közül mi ezeket tartjuk a leghasznosabbnak:

  • Az üzleti és magáncélú használat aránya gyakorlatilag igazából mindegy, ugyanis a legminimálisabb céges használat is elég az adó 50%-ának levonásához.
  • Ha havonta történik a bérleti díj kiszámlázása, akkor elég az adott hónapban igazolni a céges használatot.
  • Soha korábban nem volt ilyen egyszerű igazolni a bérbe vett cégautó üzleti használatát, hiszen útnyilvántartás helyett akár egy szimpla, az ügymenet során keletkezett email is elég.

És ez még csak 3 olyan eleme volt a törvénynek, ami miatt már egészen más szemmel tudunk nézni erre az egészre: vizsgáljuk meg most a többit is!

Gyors összefoglaló az 50%-os áfa levonásról

Gyors összefoglaló az 50%-os áfa levonásról

Azoknak, akik csak a lényeget akarják megragadni, itt van néhány pontban összegyűjtve minden információ, ami ma tudni lehet a 2019. január 1-jén hatályba lépett törvényről.

A törvény alapja:

  • A bérletbe vett céges autók bérleti díja után járó áfa a gépjármű üzleti és magáncélú használatának arányában levonható.
  • A törvény egy 50%-os levonási tilalmat rögzít – megfordítva ez azt jelenti, hogy az áfa maximum 50%-a levonható abban az esetben is, ha a céges és magánhasználat arányát nem igazoljuk pontosan vezetett útnyilvántartással.
  • Akinél a magánhasználat aránya kisebb 50%-nál, az a 2019 előtt életben lévő módon is élhet az adólevonási jogával, természetesen az ezt igazoló dokumentumok (útnyilvántartás) bemutatása mellett.

Amit még áprilisban hozzátettek:

  • Amennyiben egy cég több autót is bérel, nem kell mindet egyformán kezelnie az áfa levonás szempontjából: az egyiknél használhatja az 50%-os átalányt, a másiknál pedig az útnyilvántartásos rendszert.
  • Az áfa teljes mértékben levonható azokban az esetekben, amikor a munkáltató ellenérték fejében engedélyezi a munkavállalónak a céges autó magánhasználatát, és ez az ellenérték minimum a bérleti díj 50%-a.
  • Nem szükséges bizonyítani az céges használat arányát: már a legminimálisabb üzleti célú használat is elég az áfa 50%-ának levonásához.

Amivel pedig szeptemberben ezt kiegészítették:

  • Mivel az áfa levonás a bérleti díj esetében érvényes, ezért az adólevonási jogot számlázásonként, a teljesítési időszakra vonatkozóan kell megállapítani (ha tehát havonta fizetjük a bérleti díjat, akkor minden hónapban).
  • Az üzleti célú használat bizonyításához bármilyen, az ügyvitel során keletkezett írásos anyag megfelel, így akár egy email is elég lehet.

Ez tehát a lényeg: ha Önt a részletek is érdeklik, akkor olvasson tovább!

Amit már januárban tudtunk

A 2019 év elején életbe lévő törvény egyértelmű célja az adminisztráció egyszerűsítése volt: ennek értelmében a törvény nagyvonalúan maximum 50%-os magánhasználatot vélelmez a céges autók kapcsán – és ezt nem kell útnyilvántartással igazolni.

A pontos megfogalmazás egyébként az 50%-os adólevonási tilalom, magyarul, hogy a bérleti díj után járó adóterhek felénél többet nem lehet ilyen egyszerűsített módon levonni.

Amennyiben valaki szeretné, továbbra is maradhat a korábban használt, útnyilvántartásos módszernél: ez ugye azoknak éri meg, akik 50%-nál többet használják üzleti célra az autót, tehát az áfa nagyobb részét tudják levonni.

Amennyiben az autót 100%-ban magáncélra használják, akkor értelemszerűen a cég nem élhet az adólevonási joggal – ha viszont már a legkisebb mértékben is szolgál gazdasági célokat az autó, akkor egyből igénybe vehetik az 50%-os átalány nyújtotta lehetőséget.

Mi a helyzet akkor, ha a magánhasználatot a munkavállaló téríti meg?

Mi a helyzet akkor, ha a magánhasználatot a munkavállaló téríti meg?

A januárban életbe lépő törvény hagyott néhány nyitott kérdést maga után: többek között azt, hogy mi a helyzet, ha a cég, aki az autót béreli, engedi a magánhasználatot az alkalmazottjának, de ellenérték fejében?

Íme, az áprilisban kapott válasz: ha az adóalany (tehát a cég) az 50%-os átalányt választja, akkor a bérelt személygépkocsi után felszámított áfa gyakorlatilag 100%-át levonhatja, ha a bérleti díj legalább felét a munkavállalóval térítteti meg – magyarul továbbszámlázza.

Miért?

Mert ezt az egészet egy szolgáltatásként fogja számlázni a cég, ami már üzlet célnak felel meg, így pedig adólevonási jogot biztosít.

Egy leegyszerűsített példán keresztül nézve tehát:

  • a cég bérel egy autót 100.000 forintért (ő az adóalany);
  • az alkalmazott használhatja ezt az autót 50.000 forintért cserébe;
  • a cég ezt szolgáltatásként kiszámlázza, ami üzleti célnak minősül;
  • a törvény értelmében pedig, mivel a bérleti díj 50%-a kiszámlázásra került, az adóalany teljes adólevonási joggal élhet.

A trükk csak ott van, hogy ha a bérleti díj „aránytalanul” alacsony, akkor a szokásos piaci árat kell adóalapnak tekinteni, nem pedig a valódi, a bérletbe adónak fizetett összeget.

Nem kell a flotta minden tagját egyformán kezelni

Nem kell a flotta minden tagját egyformán kezelni

Attól, hogy egy cég több személygépkocsit is bérel, még nem kell mindet egyformán kezelnie az áfa levonási szempontból – még akkor sem, ha mindhez egy bérleti szerződésen keresztül jutott hozzá.

Amennyiben az egyik autót nagyobb százalékban használják gazdasági célokra, akkor értelemszerűen annál érdemes részletes útnyilvántartást vezetni, és annak bemutatása mellett levonni az áfa nem 50, hanem akár 70, 80, 90, 100 százalékát.

Viszont azt fontos megjegyezni, hogy csak akkor tudunk az autóink bérleti díjával külön-külön elszámolni, ha a bérleti szerződésben személygépkocsikra lebontva vannak rögzítve a bérleti díjak.

Teljesítésenként kell megállapítani az áfa levonási jogosultságot

Értjük, hogy az adóalany feladata ellenőrizni, hogy hány százalékban használták magáncélra az adott személygépkocsit.

A kérdés az, hogy milyen időszakokra kell ezt vizsgálni?

Az adóhivatal álláspontja szerint a bérbevett autó esetében teljesítésenként, magyarul a bérleti díj számlázásainak alkalmával kell megállapítani a használati díjat, hiszen az áfa levonás a bérleti díj után történik.

Magyarul minden alkalommal, amikor a bérlő kifizeti a szolgáltatás után járó ellenértéket, akkor az adott elszámolási időszakra kell megnézni a magán- és üzleti célú használat arányát, és nem az adó megállapítási időszakot kell ekkor figyelembe venni.

Nincs szükség az útnyilvántartásra – és nem kell bizonyítani az 50%-ot sem

Nincs szükség az útnyilvántartásra – és nem kell bizonyítani az 50%-ot sem

A januárban életbe lépett törvény célja éppen az volt, hogy egyszerűbbé tegye az adminisztrációt az ilyen ügyekben, és ennek érdekében nem teszi kötelezővé a részletes útnyilvántartás vezetését.

Az áfa levonás jogosságának bizonyítására bármilyen, az ügymenet során keletkező dokumentum alkalmas, így akár egy email is bőven elegendő, ha az igazolja az üzleti célú használatot.

Az előző ponttal összekötve viszont fontos, hogy ezekkel az igazoló „dokumentumokkal” minden egyes számlánál rendelkeznünk kell, hogy valóban le tudjuk vonni az adót.

Ezt a kiegészítést szeptemberben tette közzé az Adóhivatal, viszont azt már áprilisban hangoztatták, hogy nem szükséges bizonyítani az 50%-os céges használatot: már a minimális üzleti célú felhasználás is elég ahhoz, hogy az 50%-os levonással élhessenek a cégek.

Az új törvény rengeteg lehetőséget tartalmaz – csak le kell fordítani emberi nyelvre

Nem csoda, hogy az Adóhivatal folyamatosan küldi ki az újabb és újabb kiegészítéseket a törvénymódosítással kapcsolatban, hiszen a gyakorlati kérdések mindig új megvilágításba helyezik az a papíron leírt szabályokat

Mint minden törvénynél, itt is érdemes a mélyére ásni a szavak pontos jelentésének, hogy lássuk, pontosan miről is szólnak az egyes rendelkezések, mert találhatunk olyan kiskapukat, amik remek lehetőségeket kínálnak Nekünk.

Döntse el Ön, hogy Önnek megéri-e az 50%-os átalányt igénybe venni, és figyelje az Adóhivatal kiegészítéseit – ki tudja, mikre derül még fény!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.