Jobban szeretjük a céges autót a pénznél? – Néhány szó a cégautóról, mint juttatásról

Jobban szeretjük a céges autót a pénznél?

2020-ban csak a cégautó adóból 36 milliárd forint folyt be az államkasszába – és nagyon úgy tűnik, hogy ez még tovább fog emelkedni, mert a céges autók száma nemhogy csökken, hanem egyenesen emelkedik!

2016-ban még csak 219.000 céges autó volt az országban a kimutatások szerint, négy évvel később viszont már 266.000.

Máshogy megfogalmazva ez azt jelenti, hogy a személyautók 7%-a céges használatban van – és hangsúlyozom, hogy ebben nincsenek benne a különféle tehergépjárművek.

De ami igazán érdekes: ennek nem az az oka, hogy ilyen sok munkahely és pozíció van Magyarországon, amihez feltétlenül céges autó kéne.

Valójában a cégautó az esetek nagy százalékában egy kényelmi juttatásként van jelen, ami egyaránt megéri a munkaadónak és a munkavállalónak.

De miért is?

Szeretik a kollégák a céges autót

Tanulmányok szerint:

  • az ügyvezetők több mint 90%-a;
  • a vezető beosztásban dolgozók közel 50%-a;
  • és a szakirányú végzettségű munkavállalók több mint 20%-a

kap céges autót a munkahelyétől Magyarországon – legalábbis ezek voltak a tapasztalatok a 2019/20-as év kapcsán.

Abban pedig biztosak lehetünk, hogy azóta ezek az arányok nemhogy nem változtak, de valószínűleg még emelkedtek is.

Még mindig igaz ugyanis, hogy egy cég a magánhasználatra is fordítható céges autóval tudja a legjobban jutalmazni, értékelni és nem utolsó sorban elkötelezni a munkavállalóját – amire most mindennél nagyobb szükség van.

De még a pénznél is jobb az autó?

De még a pénznél is jobb az autó?

A nagyvállalatok tapasztalatai alapján, ha választani kell a pénzbeli juttatás és a céges autó között, akkor a munkavállalók túlnyomó többsége az utóbbit választja.

Anélkül, hogy a jelenség pszichológiai hátterét vizsgálnánk, néhány elég egyértelmű érv segít megmagyarázni ezt a jelenséget:

  • a (magáncélra is használható) céges autó mellett nem kell a családnak saját kocsit vennie;
  • kényelmesebb a munkavégzés, a munkába járás az autóval;
  • mivel a járművel kapcsolatos költségeket a cég fizeti, így sokkal nagyobb az „ingyen autó” érzés a munkavállalóban;
  • ráadásul egyfajta presztízst is jelent a jó céges autó.

Mindeközben a cég is rengeteget spórol

Azt tehát értjük, hogy a munkavállaló miért örül: nem kell tömegközlekednie, sem pedig saját kocsit vennie.

De hol éri ez meg a munkaadónak?

Hát ott, hogy ha ugyanazt az összeget, amit egy cégautóra fordít, a fizetés részeként adná oda az alkalmazottjának, akkor végső soron sokkal többet kellene fizetnie, köszönhetően a különféle adóknak, járulékoknak.

Számoljunk egy kicsit!

Számoljunk egy kicsit!

Egy céges autó költségeinél figyelembe kell vennünk alsó hangon:

  • a bérleti díjat (például tartós bérlet esetén, ami magába foglal több egyéb szolgáltatást is),
  • az autópályadíjakat,
  • a parkolást,
  • az üzemanyagköltségeket.

Reális összegekkel számolva mondjuk, hogy ezek mind együtt egy kb. 200.000 forintos összeget jelentenek havonta (miután minden ÁFA levonással és egyéb adókedvezménnyel éltünk).

Ezzel szemben, ha azt akarnánk, hogy ugyanez a 200.000 forint az alkalmazottunk zsebében landoljon a fizetése részeként, akkor több mint 300.000 forintot kéne ehhez fizetnünk (beleszámolva a különböző járulékokat).

Vagy másképp számolva: ha a céges autóra szánt 200.000-et akarnánk átadni bérként a kollégának, akkor ő már csak nagyjából 133.000 forintot látna belőle a számláján.

Egyszóval anyagi értelemben mindenki jobban jár a céges autóval.

Sőt, zöld rendszámos autóval még jobb is a helyzet!

Egyre nagyobb a népszerűsége a különböző elektromos, illetve hibrid autóknakis a céges autók piacán, és ennek nem egyedül a környezetvédelem iránti elköteleződés az oka.

A zöld rendszámos autók esetében a vállalkozások igen komoly előnyöket használhatnak ki: kezdve az ingyenes parkolástól a különböző adókedvezményekig.

Arról nem is beszélve, hogy egy elektromos autó beszerzése ugyan drágább, viszont az szerviz- és üzemanyagárakon keresztül ez a befektetés valamilyen szinten mindenképp megtérül.

Lehetnének más alternatívák is autók helyett?

Lehetnének más alternatívák is autók helyett?

Persze, lehet autón kívül máshogy is közlekedni, viszont a vonatjegyek, bérletek, stb. finanszírozása már nem annyira kedvező hosszú távon, mint egy céges személygépjárműé, főleg, ha figyelembe vesszük az egyéb előnyöket is.

Azok a munkavállalók, akik nem kérnek céges autót, még mindig kaphatnak kuponokat különböző autómegosztó szolgáltatásokhoz is, bár azért ritkább, hogy valaki ezt választaná.

A nagy változást a céges biciklikkel kapcsolatos új intézkedések jelentik, eddig ugyanis az volt a rendszer, hogy csak akkor számolhatja el egy vállalkozás a kerékpárok beszerzésével, karbantartásával kapcsolatos költségeket, ha azok használata a tevékenységéhez szorosan kapcsolódik.

Ezzel szemben 2022-től már teljesen adómentesen adhat a munkavállalóinak egy cég kerékpárokat a munkába járáshoz, illetve a munkavégzéshez, ráadásul az ezzel kapcsolatos költségek leírhatók a társasági adóból.

A kérdés persze, az, hogy hányan akarnának majd két kerékre váltani a cégautóktól megszokott kényelemről.

Miket érdemes figyelembe venni a cégautóval (mint juttatással) kapcsolatban?

Amikor egy vállalkozásnak arról kell döntenie, hogy akar-e cégautót adni az alkalmazottjainak, akkor érdemes feltennie néhány kérdést:

  • a munkavégzés szempontjából is hasznos lesz a jármű?
  • valóban erre van szüksége a munkavállalónak?
  • tudja vállalni a cég az ezzel járó adminisztrációs feladatokat?
  • ha valaki visszautasítja a lehetőséget, lehet valami mással kompenzálni?

A legfontosabb, hogy rövid és hosszú távon is mindenki elégedett legyen, ezért érdemes ezt alaposan átgondolni.

Nem kötelező például valakinek „saját” céges autót adni: már az is egy komoly lépés lehet, ha kulcsos autókhoz biztosítunk hozzáférést azoknak a kollégáknak, akiknek bizonyos helyzetekben ez segítséget jelent.

Segítünk kihasználni a céges autókban rejlő lehetőségeket!

Segítünk kihasználni a céges autókban rejlő lehetőségeket!

Ahogy fentebb is írtuk, egy vállalkozás szempontjából rengeteg előnye van a cégautónak – és még több lehet, ha tartós bérleten (operatív lízingen) keresztül jut hozzá.

Költséghatékonyabb, átláthatóbb, megbízhatóbb megoldásokért keressen minket bátran, mi pedig megtaláljuk Önnek a tökéletes céges autót!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.