Így lopják el a legmodernebb kocsikat pillanatok alatt

A wireless technológia kényelmet hoz az életünk majdnem minden területére, ide értve az autózást is.

Évek óta járják az utakat olyan autók, amiknél csupán egy gombnyomáson, vagy még annyin se múlik az ajtónyitás, és akár a motor beindítása.

Ez a jövő – gondolhatjuk, de kérdés, hogy pontosan milyen árat fizetünk a kényelemért?

Az utóbbi idők tapasztalatai alapján elég nagyot, ugyanis folyamatosan jelentik be a kulcs nélküli belépő rendszerrel rendelkező kocsik tulajdonosai, hogy autóikat pillanatok alatt törik fel a tolvajok valamilyen ismeretlen eszközzel.

Az első tesztek

Az első tesztek

2011-ben, Svájcban már elkezdték elemezni az ilyen eseteket, de akkor még nem fordított rá nagy figyelmet a világ, hiszen az akkori kutatások alapján a feltöréshez igen komoly high-tech felszerelés kellett.

Tavaly tavasszal azonban a németek alaposan rácáfoltak erre.

Az ADAC német autóklub tesztje nagy port kavart, ugyanis 19 gyártó 24 autójánál állapította meg, hogy határozottan sebezhetővé teszi a távirányítós rendszer.

Audi, BMW, Citroen, Ford, Honda, Hyundai, Opel, Volkswagen, Range Rover, és még sorolhatnánk, mennyi márkáról derült ki, hogy modelljeit gyerekjáték egy egyszerű, alig 225 dollárba kerülő eszközzel feltörni, ami lényegesen olcsóbb, mint a svájciak által feltételezett, több ezer dolláros szoftverrel működő készülék.

Az ADAC szakemberei akkor sejtelmesen annyit mondtak, több száz érintett járműtípus létezhet, de a nagyobb tesztre egy évet várni kellett.

Mi történt idén?

Márciusban a tesztet megismételték, de már mertek többet vállalni, és ennek köszönhetően igen szomorú, de legalább hasznos eredmény született: 27 gyártó 110 modellje bukott meg a vizsgán.

Egyedül a BMW i3 volt képes ellenállni az ADAC tesztelői által végzett támadásoknak, de ez a siker is csak részleges volt: az ajtót ugyan nem tudták kinyitni, de a motort azért sikerült beindítaniuk.

Az ADAC jelentése egyértelmű képet fest le a helyzetről: a tolvajok egyre ügyesebben, és egyre olcsóbban tudják kihasználni a távirányítás jelentette kiskapukat, az autógyártók pedig nem tudnak erre valódi megoldást találni.

Persze egyből az eredmények megjelenése után minden nagy márkanév kiadta a maga nyilatkozatát arról, hogy számukra mennyire fontos a biztonság, és hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy ezt szavatolni is tudják – ám amíg ez megtörténik, érdemes a tulajdonosoknak a saját kezükbe venni az ügyet.

Új idők új fegyverei

Új idők új fegyverei

Forrás: adac.de

Ahhoz, hogy fel tudjunk készülni, először meg kell értenünk, pontosan hogyan dolgoznak a tolvajok.

A kulcs nélküli rendszer lényege alapjában véve az, hogy az autótól centikre állva nyíljon ki az ajtó nekünk, ahogy érzékeli az akár a zsebünkben hagyott speciális kulcstartó által küldött jelet.

A hackereknek nincs más dolguk, minthogy ezt a rádiójelet rendesen fölerősítsék, mondjuk annyira, hogy 10-20 centi helyett 100 méteres távolságról beszéljünk.

Magyarán szólva ennek köszönhetően akár az otthon a fogasra akasztott kabátunk zsebében pihenő slusszkulcs képes lehet a garázsban álló autónkat kinyitni, és akár be is indítani.

Mi a recept?

Az ADAC persze nem akarja, hogy hirtelen mindenki meglássa az üzletet a kocsilopásban, ezért nem árult el minden részletet, de az alapvető működést azért elmagyarázta.

Az autók feltöréséhez két rádiós berendezés kell: az egyik néhány lépésnyire van a kiszemelt áldozat autójától, míg a másik az eredeti kulcstartóra összpontosít.

Az első átveszi a kulcstartó szerepét, és csatlakozik az autó beléptető rendszeréhez, ami azonnal egy jelet kezd el sugározni, és választ keres a kulcstól.

Ezt másolja le az eszköz, és küldi tovább a másodikhoz, ami továbbadja a kulcsnak, az pedig rendeltetésszerűen válaszol rá: a jel indul szépen vissza egyik rádiótól a másikig, és végül az autóba.

Az autó tehát azt érzékeli, hogy a kulcs csupán egy lépésnyire van tőle, és probléma nélkül nyitja ki az ajtót, valamint indítja be a motort.

A hackerek megoldása zseniális abból a szempontból, hogy nem feltörni próbálják a kódot, hanem egyszerűen csak lemásolják, és úgy küldik tovább, minden komolyabb erőfeszítés nélkül.

Kinyílt az ajtó – ennyi lenne az egész?

Nem egészen, ugyanis a tolvajok csak azt érték el, hogy ajtó kinyílt, és a motor jár, hiszen ezek még érzékelik a felerősített rádiójelet.

De amint beülnek az autóba, és elhagyják ezt a kb. 100 méteres területet, az autó elveszíti a rádiójelet, és újra életbe lép az indításgátlás – ám ez a már járó motort nem fogja leállítani.

Bajba tehát csak akkor kerül a tolvaj, ha az autó lefullad, vagy kifogy belőle a benzin – hiszen újra nem fog tudni gyújtást adni az eredeti kulcs nélkül.

Az egész művelet azonban sikeres, és nem kellett több hozzá, mint 2 rádiós jeladó, egy antenna, néhány olcsó chip és akkumulátor.

Ahogy már mondtam, a BMW i3 ellenállt az ajtót érő támadásnak, de a motort itt sikerült beindítani: tehát a védelem még itt sem tökéletes.

És ha valaki a tengerentúlon azt gondolta volna, hogy ez csak a mi problémánk, akkor tévedett, ugyanis az ADAC szerint csak kicsit kéne változtatni a rádiójel frekvenciáján, és az USA autói sem szerepelnének jobban.

Kinyílt az ajtó – ennyi lenne az egész?

Új rablói vannak a nyárnak

És ami az idén márciusban publikált kísérletsorozatnak az egyik újdonsága, hogy a szükséges eszközök már alig kerülnek többe 20 dollárnál.

Mindig örök klasszikus marad a csavarhúzó és a hajlított drót, de úgy látszik, az autó tolvajok együtt fejlődnek a technikával.

Éppen ezért kell nekünk is körültekintőnek lennünk, és kicsit frissíteni mindazokat a tanácsokat, amiket az ilyen esetek elkerülése érdekében jegyeztünk meg eddig.

Azt tudjuk, hogy a kocsiban hagyott kabát és pénztárca már elég okot adhat valakinek arra, hogy feltörje a kocsinkat, de azt se felejtsük el, hogy ma már a tapadókorong nyomait is keresik a szélvédőn: hiszen ez GPS eszközt jelenthet, amit ráadásul sokan a kesztyűtartóban „helyeznek biztonságba”.

Az ilyen jellegű „provokációt” tehát könnyen elkerülhetjük, de mit lehet még tenni?

Néhány tipp autólopás ellen

Arra az ADAC is figyelmeztet, hogy nincs egyszerű módja a fentebb leírt hackertámadás kivédésének.

Kicsit belemerültünk a szakirodalomba, és négy gyakorlati tanácsot sikerült összegyűjtenünk:

  • Az első, hogy valami olyanba helyezzük a kulcsot, ami meggátolja, hogy a felerősített rádiójel elérje. Hasznosak lehetnek azok a speciális, fémszálas pénztárcák, amiket eredetileg azért hoztak létre, hogy a PayPass bankkártyákat megvédjék a hasonló támadásoktól. Ha ebben tartjuk a kulcsunkat, nagyobb az esélye, hogy meggátoljuk a támadást.
  • Lehetséges az is, hogy a speciális kulcsunkba egy időkorlátot építessünk be, ami automatikusan gátolja meg, hogy a túl távolról érkező jel hatást váltson ki belőle.
  • Ezen kívül léteznek aktív blokkoló eszközök, amiket nekünk kell kikapcsolni, ha azt akarjuk, hogy a kulcsunk jelet tudjon sugározni az autó felé.
  • Végül pedig ott van egy régebbi, de bevált technika, a többlépcsős indítási mód, ami csak akkor engedi meg a motor gyújtását, ha valamilyen plusz tevékenységet is végzünk az autóban, pl. bekapcsoljuk a rádiót.

De mindezek mellett a legfontosabb fegyver az elővigyázatosság és éberség!

Most már Ön is tudja, mire kell figyelnie, hiszen ismeri a tolvajok trükkjeit: ha tehát gyanús alakokat lát az autója körül, esetleg azt érzékeli, hogy nem tudja egyetlen pittyenéssel bezárni autóját, akkor gyanakodhat, hogy valami nincs rendjén.

Az autók fejlődnek és a tolvajok is felnőnek hozzájuk – de ha a tulajdonos is teljesen képben van, akkor sok esélyük mégsem marad, éppen ezért hasznos, ha folyamatosan figyeli a legfrissebb autóbiztonsággal kapcsolatos híreket.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.