Használtautót külföldről? Legyen tisztában a veszélyekkel!

Használtautót külföldről? Legyen tisztában a veszélyekkel!

A használtautó vásárlás rengeteg kérdésből áll össze, de sajnos nagyon sokan szeretik ezt 1-re redukálni: „Mennyibe kerül a kocsi?

Persze, számít az autó állapota is, meg az sem mindegy, hogy ki használta korábban… de ha a kereskedő tudja a többiektől messze alacsonyabb áron kínálni a négykerekűt, akkor sok esetben máris nyert ügye van.

És ez az aduász főként azok kezében van, akik Nyugat-Európából behozott használt autókkal kereskednek – nem éppen a legtisztább módon.

A végén pedig a vásárló fizet rá, és nem is kicsit.

Nézzük az alapszituációt

Nézzük az alapszituációt

Fontos: mindazok, amikről a következőkben beszélni fogunk, nem mindenkire jellemzők, aki külföldi használtautókkal foglalkozik: a megbízható forrásból származó, tiszta papírokkal rendelkező kocsikkal ezek a problémák nem fordulnak elő.

Most a gyanús körülmények között eladott, abszolút homályos múltú autókról beszélünk, amikről a vevő egy közösségi fórumon látja meg először a hirdetést, az adásvételit pedig nem ritkán egy benzinkút parkolójában írja alá.

De miért nem gyanakszik?

Mert csak az árat nézi: és annak tekintetében tényleg jobban jár, mintha itthoni autót venne – legalábbis látszatra.

Nem csoda, hogy olcsóbb, ha utána a vevőnek kell ráfizetnie

Messziről jött autóról azt mondunk, amit akarunk.

A NAV tapasztalati alapján még arra is gyakran van példa, hogy valaki papíron egy megkímélt, magánszemély által használt kocsit vesz meg, és csak később derül ki, hogy valójában egy volt céges autóról van szó – ami önmagában még nem jobb vagy rosszabb, csak épp nem az, amit a vevő kért.

De a vásárlók úgy tűnik, nem kérdeznek sokat, mert örülnek, hogy megjött németből az új, alig használt autó, hiszen „arrafelé 3-5 év után cserélik is a kocsikat, és potom pénzért adják el őket”.

A kulcsszó tehát az olcsóság: de érdemes abba is belegondolni, hogy min „spórolják” meg ezt az összeget!

Az ilyen módon behozott külföldi autók legnagyobb része semmilyen formában nincs forgalomba helyezve Magyarországon, és semmilyen illetéket vagy közterhet nem fizetnek utána – így könnyű kedvezőbb árakat kínálni a hazai kereskedőknél.

El kéne olvasni a papírokat

El kéne olvasni a papírokat

A probléma fő forrása, hogy az emberek nem szeretnek szerződéseket olvasni: sokkal egyszerűbb gyorsan átfutni a dokumentumokat, és aláírni a megjelölt helyen, hogy minél hamarabb ülhessünk a kocsi volánja mögé.

Pedig nem kéne a turpisságot az apró betűs részben keresni: nagyon sok esetben már az is egy lényegre törő kérdés lenne a vásárló részéről, hogy ki az, akinek a neve az eladó részénél szerepel.

Nem ritka eset, hogy kereskedő az előző tulajdonos, a forgalmiban utoljára szereplő ember nevét adja meg, akinek fogalma sincs több 100, vagy akár 1000 kilométer távolságból, hogy az ő volt autóját Magyarországon akarják eladni.

Az egész ügylet tehát nem áll meg a lábán semmilyen szempontból, és mégis rengeteg ilyen esetről lehet tudni, főleg most, hogy az utóbbi években iszonyatos méreteket öltött a külföldről behozott autók eladása itthon.

Mikor bánja meg a gyanútlan vevő?

Abban a pillanatban, hogy kiderülnek a hibák az autóval kapcsolatban.

A szerződések, amiket aláírtak elméletileg megóvnák őket a komolyabb költségektől, mondjuk amikor megjelennek az első motorhibák, viszont kérdés: kit keressenek fel a panasszal?

A szerződésen egy olyan ember neve áll, aki azt se tudja rólunk, hogy kik vagyunk – és nem mellékesen mi se róla.

Vissza kéne menni akkor az eladóhoz – de hova?

Egy nyilvános parkolóban átvett autó kapcsán semmiféle jótállásra nem számíthatunk – és ezért válik nagyon hamar nagyon veszélyessé a fű alatt történő autóvásárlás.

Talán már kevesebb embert fog ez érinteni a jövőben

Talán már kevesebb embert fog ez érinteni a jövőben

2018-ban rekordot döntött a használtautó import Magyarországon a maga 158.790 darabjával – ennek alig volt 20%-a 5 éves, vagy annál fiatalabb, 60%-a pedig már túl volt a 10. születésnapján.

És persze azt nem tudhatjuk, hogy hányról tudta a vevő a valódi életkorát a vásárláskor.

Viszont úgy tűnik, hogy ezzel elértük a csúcsot, mert a kimutatások szerint ezzel együtt 2018-ban végre megállt a külföldről behozott autók számának felfelé ívelése, és szép lassan megindultak a számok lefelé.

Ha ez így van, akkor bízhatunk benne, hogy a visszaélések száma is csökkenni fog hamarosan, és a maradék határon túlról áthozott autót már valódi, hiteles, megbízható autókereskedőktől veszik meg a vásárlók, nem pedig közösségi portálokról.

Ne hagyja magát átverni: tudjon meg mindent az autó múltjáról!

Pénz és kilométeróra: sajnos még ma is ez a 2 legfontosabb tényező, amit sokan figyelembe vesznek, amikor használt autót vesznek.

Persze mindkettő érthető: az egyik mindig is a vásárlás egyik legfontosabb tényezője volt, de tény, hogy ha valamit nagyon olcsón találunk meg, akkor érdemes sokkal alaposabban utánajárni a minőségének.

A kilométeróra sem számít teljesen vakvágánynak, hiszen valóban segíthet döntést hozni, viszont két gond van vele:

  • bármikor előfordulhat, hogy az órát visszatekerték;
  • az, hogy a kilométeróra nagy számot mutat, még nem biztos, hogy rosszat jelent.

Nem az számít, hogy hány kilométert tett meg az autó, hanem hogy milyen körülmények között!

Városon belül úgy, hogy alig is tudott rendesen bemelegedni a motor, vagy hosszabb utakra használták rendszeresen?

Milyen gyakran cseréltek benne olajat?

Hogyan volt karbantartva?

Az autó múltja a fő kérdés, nem pedig az, hogy mennyit futott – és ezt hiteles dokumentumokból is meg lehet tudni.

Ezeket várja el, ha használtautót vesz

Ezeket várja el, ha használtautót vesz

A szervizszámlák és a baleseti jegyzőkönyvek (ha vannak) már egy megbízható képet adnak az adott autó múltjáról, de alapvetően elmondható, hogy minél több dokumentumunk van a kocsival kapcsolatban, annál jobb.

Persze nem tudja mindenki ezeket felmutatni – egy flottakezelő cég azonban szinte biztosan.

A tőlünk vásárolt autók mellé minden esetben járnak a számlák, a balesetek kapcsán sincs semmilyen rejtegetnivalónk, és a kilométerórát sem áll érdekünkben visszatekerni – sőt a legtöbb esetben azt is el tudjuk mondani, hogy az autóinknak csak 1 gazdája volt korábban.

Ha olyan forrásból veszi meg használtautóját, ami mindezt fel tudja mutatni, akkor biztos lehet benne, hogy utólag nem kell majd ráfizetnie erre az üzletre.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.