Gyanúsan jó ajánlatok, és a tudtunkon kívül vállalt kockázatok

Ön két majdnem teljesen azonos ajánlat közül melyiket választja?

Erre lehet sokatmondóan azt válaszolni, hogy „a kedvezőbbet”, de ezzel igazából épp, hogy semmit nem mondtunk, hiszen mitől lesz egy ajánlat kedvező, és mitől nem?

Az olcsóbbat” – na, ez már egy valódi válasznak tűnik… csak éppen rossz.

Megmutatom Önnek, hogy mire gondolok:

Ha elkezd válogatni a flottakezelők ajánlatai között, szinte biztos, hogy elő fog fordulni az az eset, amikor két cég bérleti díja között egy egyáltalán nem kicsi, szabad szemmel is jól látható összegnyi különbséget talál.

Miért adja két különböző szolgáltató ugyanazt a szolgáltatást ennyire különböző áron?

És a másik kérdés: biztos, hogy az olcsóbb ajánlat a „kedvezőbb”?

Ez utóbbira most azonnal válaszolok: nem, egyáltalán nem biztos.

De ezt nem fogom ennyivel letudni – most végigvesszük az egész témát, megmutatom, milyen tényezők határozzák meg a bérleti díjakat, és aztán Önre bízom, hogy igazat ad-e nekem, vagy sem.

Kezdjük az alapoknál!

Min múlik a bérleti díj?

Min múlik a bérleti díj?

Több cég is található ezen a piacon, de azt kijelenthetjük, hogy az alapszabályok mindenkire ugyanúgy vonatkoznak, és ezek közül mutatok meg most egyet.

Egy autó bérleti díjának meghatározásakor alapvetően három tényezőt szoktunk figyelembe venni:

  • Vételár
  • Kamatszint
  • Maradványérték

Röviden összefoglalva: az tud alacsonyabb bérleti díjakat kínálni az ügyfeleknek, aki alapvetően olcsóbban veszi az autót, alacsonyabb kamattal tud számolni és magasabb maradványértéket vállal.

A flottakezelők a gépkocsikat szinte azonos áron vásárolják, a különbség igazán elenyésző, így ez nem válasz a szolgáltatási díjak közötti különbségekre.

A kamatok ugyan változóak lehetnek, de igazából annyira kicsik, hogy ezekkel sem érdemes külön számolnunk, nem befolyásolnak nagyon semmit.

Megmarad tehát a harmadik tényező, a maradványérték, amivel viszont már lehet játszadozni.

A maradványérték változásai

Csak gyorsan tisztázva: a maradványérték az autó becsült értéke a futamidő végével.

Ha ezt egy cég magasnak állapítja meg (amit megtehet, hiszen becsült értékről beszélünk), akkor máris megengedheti magának, hogy alacsonyabb bérleti díjakat kínáljon.

Önnek ez nem fog gondot jelenteni a szerződéskötés pillanatában, hiszen erre a szolgáltató garanciát is vállal.

A valóságban azonban mégis Ön vállal kockázatot, garancia ide vagy oda.

Az eltelt idő a kulcs

Tegyük fel, hogy Ön ezt a kedvezőbbnek tűnő ajánlatot választotta, és elérkezünk a futamidő végéhez.

A szerződésben volt egy meghatározott futott kilométer szám, amit Ön nem is lépett túl, így ebben a tekintetben is minden stimmel, nem kell rá még pluszban fizetni.

Valamit azonban nem vettünk még figyelembe: a szerződés megkötése óta eltelt mondjuk 3 év.

És ezalatt a használtautó piacon történt valami, amiről pontosan tudjuk, hogy létezik, csak mivel erről nem beszélünk, elég hamar el is feledkezünk róla, pedig ez jelenthet nekünk több százezres utólagos kiadást, ami máris nem teszi annyira előnyössé, azt a kezdetben jónak tűnő ajánlatot.

A háttér: folyamatosan csökkennek a használtautó árak

A háttér: folyamatosan csökkennek a használtautó árak

Tegyünk egy kis kitérőt, de csak azért, mert szeretném, ha Ön is minden tényezővel tisztában lenne, és nem csak a levegőbe beszélnék.

Évről-évre megfigyelhető a használtautók árainak folyamatos csökkenése, és ez a trend az előrejelzések szerint a következő négy-öt évben még nagyobb lendületet fog venni – akár felükre is csökkenhetnek az árak.

És ezek nem rémhírek, nem lehetőségek, vagy feltételezések, hanem tények.

Mitől csökkenek az árak?

Ennek hátterében több tényező is áll:

  • Az autógyártók közötti verseny, ami kihat a használtautók piacára is, ahol szintén egyre lejjebb és lejjebb nyomják az árakat.
  • A lízingelt autók számának folyamatos növekedése, ami az utóbbi 5 évben gyakorlatilag a duplájára nőtt, és a folyamat még nem ért véget.
  • Az új autók eladásának száma, ami szép lassan egyre növekszik hazánkban is, de ennek ellenére a készletek még mindig teli vannak.
  • Az autókölcsönzők népszerűségégnek csökkenése, ami miatt sok ezzel foglalkozó cég inkább piacra dobja az autóit.
  • Az autóhitelek bedőlésének veszélye, ami a szakértők szerint igen közel jár.
  • A modernebb autók térnyerése a piacon, ami értelemszerűen a kevésbé korszerű modelleket szorítja ki.

Ezekkel az okokkal hosszasan lehetne foglalkozni, de nekünk most nem ez a feladatunk.

A lényeg, hogy a használtautó árak csökkenése igen komoly hatással van a flottakezelés területére is.

Térjünk is vissza az eredeti témához, és nézzük meg, miért veszélyes ez jelenség az Ön számára, és miért az Ön problémája egyáltalán?

Van, aki nem akarja vállalni a következményeket

Eltelik tehát 3 év onnantól kezdve, hogy Ön megkötötte a szerződést a flottakezelővel, az autó nem lépte át a mondjuk 90.000 km-es határt, hanem megállt 89.000-nél, így ezzel sincs probléma, szóval elméletileg nem kéne utólag ráfizetni semmit, ami nem volt előre megbeszélve.

Az autó értéke azonban csökkent a becsült maradványértékhez képest – 3 év alatt talán nem is keveset.

Ezt a komoly, akár 0,5-1 milliós bukást vajon egy nagy, akár multinacionális cég, aki megengedheti magának a legjobb ügyvédeket, és így a pereket is, vajon be fogja vállalni?

Vagy mondjuk 10 ilyen autó után ennek az összegnek a tízszeresét?

Hogyan szerzik vissza a pénzt?

Szélsőséges esetről beszélünk, de van rá példa.

Az előbb felvázolt cég úgy oldja meg a maradványérték „problémáját”, hogy az állapotfelmérést használja fegyverként.

Karcolások, különféle sérülések – gondolhatunk itt bármire, ami egy autó életéhez hozzátartozik, főleg több éves folyamatos használat során.

És ezek csökkentik az autó értékét, ami miatt a szolgáltató benyújthat egy, mondjuk 300.000 forintos számlát, mindezt úgy, hogy igazából a sérülésekről nem is feltétlenül mi tehetünk, hiszen ezek velejárói az autózásnak.

Megteheti ezt a szolgáltató?

Meg.

Ettől ő még mindig bukik az üzleten, de már korántsem annyit, mint egyébként.

Mit tehet az ügyfél?

Mit tehet az ügyfél?

Persze érezhetjük, hogy itt valami igazságtalanság történik, pedig minden mennyire korrektnek tűnt az elején!

Hiszen azt pontosan tudtuk, hogy az ilyen sérülésekért nekünk majd fizetni kell a futamidő lejártával, és valószínűleg annak idején még azt is megmutatták, hogy pontosan milyen eseteket fog vizsgálni az állapot elszámolás.

Azt azonban akkor még nem tudtuk, hogy mennyit kell majd fizetnünk.

És ez itt a lényeg – sérülésekre ugyanis jellemző, hogy lehet őket súlyosnak és nem súlyosnak is látni, attól függően, hogy mik az érdekeink.

Mit tehetünk?

Pereljünk?

Meg lehet próbálni, de a cég szakterületén, az ő szakjogászaival szemben csatába indulni nem tűnik győztes vállalkozásnak.

Ha szeretnénk ezt a problémát elkerülni, akkor a megelőzésre kell koncentrálni – előre kalkulálni, figyelembe venni az autó értékének változását, és természetesen körültekintően választani, mikor a különböző ajánlatokat hasonlítjuk össze.

Miért mondtam ezt el?

Nem azt akartam mindezzel mondani, hogy minden nagy flottakezelő multinacionális cég így ügyeskedik, és csak a hozzánk hasonló, kis magáncégek járják a „helyes utat” – ez egyáltalán nem lenne igazságos kijelentés.

Nem egy nagy leplet akartam lerántani a szakmáról, és nem is utaltam semmilyen konkrét flottakezelő cégre, csupán egy olyan eljárásra hívtam fel a figyelmet, amivel sajnos Ön is találkozhat a piacon.

Fontosnak tartom, hogy mindenki ismerje ezeket a veszélyeket, ugyanis ezekkel az a probléma, hogy a szerződések egy szóval sem említik őket.

Egy kockázatról beszélünk tehát, amit valójában az ügyfél vállal, anélkül, hogy egyáltalán tudna róla.

És az egyetlen hiba az volt, hogy nem gyanakodott, amikor az olcsóbb ajánlatot választotta.

Ha tehát összegzésként egy üzenetet kéne megfogalmaznom ennek kapcsán, az az lenne, hogy mindig válasszon körültekintően az ajánlatok közül, és ne hagyja, hogy az alacsonyabb összegek megtévesszék!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.