Felzárkózik valaha a magyar flottapiac a nyugatihoz?

Felzárkózik valaha a magyar flottapiac a nyugatihoz?

Magyarországon és egész Európában is folyamatosan növekszik a lízingelt céges autók száma: ezt tökéletesen alátámasztják a legfrissebb elemzések.

Az viszont már más kérdés, hogy hazánk jelentősen elmarad a tőlünk nyugatabbakra lévő országoktól ebben a tekintetben.

Amíg Németországban, Nagy-Britanniában, Hollandiában 40-50% körül alakul a finanszírozott céges autók aránya, addig ugyanez nálunk nincs 2% (legalábbis egyelőre).

De milyen mértékben változhat ez a jövőben, és mik azok a jelek, amiket már most észre lehet venni?

Járjunk utána ennek!

Európában már a legtöbb autót a vállalkozások veszik

A Deloitte a világ több mint 150 országában végez könyvvizsgálati, jogi, kockázatkezelési, pénzügyi és adótanácsadást, úgyhogy az általuk végzett kutatások hitelességében nincs okunk kételkedni.

Egyik publikált elemzésük szerint 2016-ban 6,3 millió magánszemély vásárolt személygépjárművet Európában, míg a cégek összesen 8,7 milliót autót vettek: magyarul 58%-os a vállalkozások aránya az autóvásárlás tekintetében.

Miért fontos ezt látni?

Mert ugyanezek a számok 2010-ben még viszonylag kiegyenlítettek voltak: 7,3 millió személygépjármű került magánkézbe és 7,2 millióból lett céges autó.

Minek köszönhető a növekedés?

Minek köszönhető a növekedés?

A válasz nagyon egyszerű: egyrészt a válságból való kilábalás, másrészt a kedvező finanszírozási lehetőségek (beleértve a tartós bérletet) tehetnek róla, hogy még több vállalkozás hajlandó bérleti szerződésen keresztül beszerezni autóit.

Egyébként maga a cégautó vásárlás is egyértelműen egyre népszerűbb Európában, és ennek oka az egyes országokban történő munkaerőszám növekedés, a különböző (kedvező) adózási szabályok, valamint a flottakezelő cégek által nyújtott kedvezményes szolgáltatások.

A Deloitte elemzése szerint pedig a növekedés nem is fog egyhamar megállni: 2021-re már a vállalatok (illetve az általuk megbízott flottakezelő cégek) tulajdonában lesz a forgalomba helyezett autók 63%-a.

Azt viszont szintén fontos látni, hogy lehetnek zavart okozó tényezők a jövőben, így például a károsanyag-kibocsátás elleni küzdelem valószínűleg komoly változásokat okozhat még az autópiacon.

Itthon (még) nem ilyen fényes a helyzet

Panaszra nincs feltétlenül még ok, mert a növekedés Magyarországon is látszik – csak még nem olyan nagy mértékben.

Jelenleg 3,6 millió személyautó fut a magyar utakon, ezeknek viszont csak 1,6%-a, vagyis kb. 50.000 autó beszerzése történt valamilyen lízingszerződésen keresztül.

Csak összehasonlításképp: Hollandiában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Nagy-Britanniában nagyjából 40-50% körül alakul a flottakezelt céges autók aránya, tehát még van hova fejlődnünk.

DE: a magyar lízingpiac folyamatosan fejlődik

DE: a magyar lízingpiac folyamatosan fejlődik

Egy pillanatra most lépjünk egy kicsit hátrébb, és ne csak az autókkal foglalkozzunk, hanem vizsgáljuk meg a teljes magyar lízingpiacot.

A Magyar Lízingszövetség kimutatásai alapján 2019 első félévében 375 milliárd forintot helyeztek ki a magyar lízingcégek, magyarul átlagosan napi 2,1 milliárd forintot.

Ez a korábbiakhoz képest 14%-os növekedést jelent, amekkorára nem volt példa 2008 óta.

Ebben hatalmas szerepe volt a különféle gépek bérlésének, de a személyautók is igen komoly tényezőt jelentettek ebben az ugrásban.

12%-kal nőtt az újautó finanszírozás

Ez a szegmens jelentette a legnagyobb változást, és ez is mutatja, hogy az újautók piaca folyamatosan erősödik Magyarországon – főként a különböző lízing lehetőségeknek köszönhetően.

A személy- és kisteherautók esetében 12%-kal nőtt a finanszírozások mértéke, így már 132 milliárd forintot költöttek erre a területre, és ebben a céges beruházások játszották a főszerepet.

Ez már csak azért is érdekes, mert az újautó eladásoknál csak 7,5%-os volt a növekedés: magyarul látszik, hogy az eladott új autók egyre nagyobb és nagyobb részét szerzik be lízing, tartós bérlet, és egyéb szerződések keretében.

Bizakodóak lehetünk a jövőre nézve

Bizakodóak lehetünk a jövőre nézve

Még mindig nem a legerősebb a céges autólízing Magyarországon, de bízhatunk benne, hogy a jövőben ez jelentős mértékben változni fog.

A Magyar Lízingszövetség elemzései szerint január és március között 60,2 milliárd forintra nőtt a lízingelt személyautókra és kisteherautókra fordított összeg, ami 13%-kal nagyobb, mint az egy évvel korábbi, azonos időszakban mért adatok.

Több jelentős változás is történt a magyar cégautó piacon (elég, ha csak az általunk is többször emlegetett 50%-os áfa elszámolás lehetőségére gondolunk), és ez láthatóan népszerűvé tette a magyar vállalkozások számára a céges autók beszerzését.

Változik a hozzáállás a céges autókhoz itthon

Bár sok vállalkozás még mindig luxusként gondol a céges autókra, abban bízhatunk, hogy ez nem marad így sokáig.

Látható, hogy egyre többen hajlandóak élni a flottakezelők által nyújtott szolgáltatásokkal, és az idei első negyedéves eredményeket látva a Lízingszövetség is bízik abban, hogy az év végéig akár 10%-kal is nőhet az lízingbe vett autók aránya Magyarországon.

Magyarországon jelenleg 1,8 millió cég működik, és érzékelhető a kis- és középvállalkozások erősödése, akik a legnagyobb érdeklődést mutathatják a flottakezelés iránt (főleg azért, mert jelenleg 10 év körüli autókat használnak, amiknek cseréje egyre aktuálisabbá válik).

Valószínűleg változni fognak majd az  arányok a dízel és benzines autók arányait illetően is, mert míg eddig nagyjából egyet jelentett a céges autó az előbbivel, addig a folyamatos törvényi szigorításoknak hála a kevésbé környezetszennyező járművek fognak előtérbe kerülni.

A céges autó nem csak pénzügyi befektetés

A céges autó nem csak pénzügyi befektetés

Egyre inkább elfogadott tény, hogy a céges autó, és egyáltalán a flottakezelés nem csak arról szól, hogy az alkalmazottak üzleti célú utazásait biztosítsa.

A cégautó óriási előny ma a HR kezében, hiszen ezzel lehet a leginkább magunkhoz csábítani, illetve megtartani a munkavállalókat.

Ma, amikor az emberek Magyarországon átlag 3-4 éveket töltenek egy munkahelyen, óriási kereslet van a cégek részéről az olyan megoldások iránt, amikkel maradásra tudják bírni az alkalmazottakat – és az egyik legnépszerűbb ezek közül a magáncélra is használható céges autó.

A flottakezelés iránti igény tehát nemhogy nem fog csökkenni, de folytatja növekedését a közeljövőben is – ennek mi pedig csak örvendeni tudunk.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.