Elektromos céges autó – hogyan számoljunk el a töltéssel?

Elektromos céges autó – hogyan számoljunk el a töltéssel?

Az elektromos autók előnyei, főleg cégek, vállalkozások számára elsőre eléggé egyértelműek: a zöld rendszámmal járó ingyenes parkolás, a regisztrációs, cégautó és gépjármű adó mentesség, a vagyonátruházási illeték-mentesség, és még sorolhatnánk.

Nem is csoda, hogy egyre gyakrabban fordul elő, hogy a munkavállalók elektromos céges autókat kapnak akár a munkavégzés megkönnyítéseként, akár egyfajta extra juttatásként.

Abba viszont sok cég nem gondol bele időben, hogy ezeket az autókat valahogyan tölteni is kell – ennek megoldása pedig nem feltétlenül olyan egyszerű, mint abban sokan elsőre reménykednek.

Alapvetően 3 fő megoldás létezik erre, de mindegyik esetén figyelembe kell venni bizonyos tényezőket – főleg a költségek elszámolásával kapcsolatban.

1. megoldás: saját töltőállomás a cégnél

1. megoldás: saját töltőállomás a cégnél

Ez tűnik talán a legkézenfekvőbbnek, hiszen sok céges autó amúgy is a céges parkolóban tölti ideje nagy részét, akkor pedig miért ne tölthetnénk közben?

A töltőállomás kiépítése nyilvánvalóan költséges, de hosszú távon jár annyi előnnyel, ami miatt megéri ez a beruházás a vállalkozásoknak.

Azonban az már egy másik kérdés, hogy mennyi töltőt vegyen a cég – nyilván nem akar egyet se kihasználatlanul hagyni, amennyiben viszont túl kevés lesz elérhető, az problémákat jelenthet: magyarul, lehet, hogy nem mindig jut töltő valamelyik autónak.

Logisztikai kérdéseket tehát felvet ez a megoldás, de tény, hogy az elszámolás legalább problémamentes lesz – kivéve egy bizonyos kérdést:

Fontos: az elektromos autó töltésére fordított összeg után az áfa nem vonható le!

Fontos: az elektromos autó töltésére fordított összeg után az áfa nem vonható le!

Éppen úgy, ahogy az autóvásárlásra, úgy az autó töltésére is áfalevonási-tilalom vonatkozik.

Ez azt jelenti, hogy nem vonhatjuk le az áfát azután az áramdíj után, amit az autó töltése miatt fizetünk.

Ez jelentősen bonyolítja a helyzetet, ugyanis, ha az autó a cég parkolójában töltődik, akkor bizony valahogy el kell különítenünk az autótöltő fogyasztását a többitől, ha szeretnénk élni az adólevonás lehetőségével az utóbbi esetén – ehhez van szükség egy külön mérőórára, amit a töltőhöz csatlakoztatunk.

2. megoldás: töltés külső helyszínen

Ez is még az egyszerűbbek közé tartozik, hiszen a fizetős töltőállomásokról csak egy számlát kell kérnie a munkavállalónak ahhoz, hogy elszámolhassa a költségeket a munkaadójával.

Ráadásul ebben az esetben az autótöltéssel járó áfa is levonhatóvá válik, hiszen egy másik cég szolgáltatását vesszük igénybe.

Az egyetlen probléma itt csak a kényelem lehet: töltőállomást találni, oda elmenni, és kivárni azt az időt, ami alatt az akkumulátor feltölt – ez még villámtöltő esetén is legalább egy óra várakozást jelent.

3. Megoldás: töltés otthon

3. Megoldás: töltés otthon

Nyilvánvalóan a legegyszerűbb és legkényelmesebb, ha otthon, az éjszaka során töltjük fel a céges autót, hogy aztán napközben használni tudjuk.

Itt jutunk el viszont az egyik alapkérdésünkhöz: hogyan számolja el a magánszemély azt a nem kicsi villanyszámlát a munkaadójával, ami az elektromos autó töltésével jár?

Erre a problémára is többféle megoldás érhető el:

  1. Külön mérőóra felszerelése a háztartásban, mely a cég nevére szól – ez alapján fog majd a szolgáltató a cég nevére számlázni, amely költség elszámolható. A gyakorlatban tehát ebben az esetben a cég fizeti a háztartás villanyszámláját, aztán utólag azt a fogyasztást, ami nem az autó töltésére szolgált, kiszámlázza a munkavállalójának. (Ennek előnye még, hogy az autó töltésének díja után az áfa így levonásba vehető.)
  2. Másik módszer, ha a vállalkozás költségtérítést fizet a munkavállalónak – ehhez mindenképp tételes költségelszámolásra van szükség, amelynek alapját egy, a töltőhöz kapcsolt almérőóra adatai adják. Magyarul tehát egyértelműen látszódni fog, hogy a havi áramfogyasztás mekkora részét tette ki az elektromos autó töltése. Ehhez nem szükséges a magánszemélynek adószámot kiváltania vagy számlát kiállítania – elég csupán a töltéssel járó fogyasztást igazolni.

Mi a helyzet az adózással költségtérítés esetén?

Az egyszerűség kedvéért a cégek nagy többsége a fentebb említett második lehetőséget választja, és költségtérítést fizet a munkavállaló számára.

Ez viszont felvet bizonyos kérdéseket adózási szempontból, hiszen önmagában ez is egyfajta bevételnek számít a magánszemély számára.

Az adóelőleg-alap megállapításához a magánszemély költségnyilatkozatára van szükség – hivatalosan a gyakorlatban egyébként nem is lesz adóelőleg-alap, amennyiben 100% levonandó költség szerepel majd a nyilatkozatban.

A költségtérítést a vállalkozás a ’08-as bevallásban tünteti fel, a magánszemély pedig a saját szja-bevallásában.

Amire még az adóügyi tanácsadók felhívják a figyelmet, hogy amennyiben az adóelőleg megállapításakor meghatározott költség magasabb, mint a ténylegesen elszámolt, akkor a különbözet 39%-át, valamint az emiatt létrejövő adóbefizetési különbözet 12%-át fel kell tüntetni az adóbevallásban „különbözeti bírságként”, és szja fizetési kötelezettség szerint kell megfizetni.

Nem olyan egyszerű tehát ez a kérdéskör, mint amilyennek elsőre tűnik, ezért mindenképp fontos, hogy a megfelelő megoldás megtalálásához üljünk össze a könyvelőnkkel, pénzügyes kollégánkkal is.

Céges autóbeszerzés egyszerűen?

Céges autóbeszerzés egyszerűen?

Ahogy fentebb már írtuk, bár rengeteg előnye van adózási szempontból az elektromos autóknak, egyvalamiben nem különböznek a többitől: a beszerzésükre ugyanúgy áfa levonási tilalom vonatkozik.

Legalábbis konkrét autóvásárlás esetén – tartós bérlet, tehát operatív lízing esetében azonban az áfa a céges használat arányában levonható a bérleti díj után.

Ráadásul ebben az esetben az előre kiszámítható költségekért cserébe nem „csak” egy autó jár, hanem különféle egyéb szolgáltatások is, például a biztosításokkal, szervizekkel kapcsolatos ügyintézés, a csereautó biztosítása, stb.

Amennyiben szeretne többet megtudni arról, hogyan tud a lehető legkedvezőbben céges autóhoz jutni, mindenképp vegye fel velünk a kapcsolatot!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.