A hóláncról – mikor, hol, hogyan kell használni?

A hóláncról – mikor, hol, hogyan kell használni?

Jócskán a tél derekán járunk már, de mind jól tudjuk, hogy még a tavaszi hónapokban is ébredhetünk arra, hogy hó vagy jég borítja az utakat.

A szakemberek már 7 fok alatt előírják a téli gumi használatát, de van, amikor ez sem elég a biztonságos autózáshoz.

Ilyen helyzetben az ember legjobb barátja a hólánc, már persze ha van nála, és tudja is, hogyan kell használni.

Nézzük át, pontosan mit kell tudni hazánk, és szomszédaink törvényeiről a hóláncot illetően, és vegyük át azt is, pontosan hogyan kell felszerelni a kerékre egy ilyen eszközt, ha szükségünk van rá.

Kötelező a hólánc?

Magyarországon a hólánc nem kötelező (bár volt már rá kezdeményezés, hogy azzá tegyék), de időjárástól és útviszonytól függően előfordulhat, hogy „Hólánc használata kötelező” táblába botlunk valahol, és ott bizony félre kell állni, és megtenni, amit megkövetel a KRESZ.

Ha viszont átlépjük a határt, sok helyen szigorúbb szabályokkal találkozunk.

Ausztriában a hófedte, jeges utakon november 1. és április 15. között kötelező mind a négy keréken a 4mm profilmélységű téli gumi, vagy ezt helyettesítheti a meghajtott tengelyen a hólánc.

Általában már ősz elején hallani a vitákat minden felől az ide tartozó osztrák törvényekkel kapcsolatban, így kicsit részletezzük, mit kell tudnia annak, aki a télen a nyugati határ felé veszi az irányt:

  • a téli gumik és a hólánc meglétét már a határnál ellenőrizhetik;
  • a hóláncot kizárólag havas/jeges úton lehet használni, ha már az aszfaltot roncsolja vele valaki, azért is büntetés jár;
  • az osztrák rendőrök a hólánc meglétét is ellenőrzik, tehát mindenképp legyen az autójában, ha a határ felé tart;
  • adott esetben akár az autópályán is megállítanak minket, ha nincs az autónkon hólánc;
  • a büntetés alap esetben 35 euró (kb. 11.000 forint), de ha bizonyítottan veszélyeztetjük a téli gumi, vagy a hólánc hiánya miatt mások biztonságát, akár 5000 eurós bírságról is beszélhetünk, vagyis több mint másfél millió forintról.

Egyszóval a biztonság mellett már csak a lelki nyugalmunk, és a pénzügyi következmények miatt is érdemes beszerezni a hóláncot, ha külföldre tartunk.

Emellett pedig Horvátország, Szerbia, Szlovénia és a kicsit távolabbi Franciaország törvényei szerint is kötelező tartozék a hólánc, és szintén komoly büntetésekre számíthatunk az itteni rendőröktől is.

Mikor nem szabad?

Végigvettük tehát, hogy mikor és hol kötelező a hólánc – most nézzük meg röviden azt, hogy mikor tilos!

Egy egészen rövid szabályt kell itt megemlítenünk: a hólánc hóra való.

Ha nincs se jég, se hótakaró az úton, akkor a lánc már az aszfaltot rongálja, hazánkban pedig büntetendő a közutakat károsítani.

Egy másik ok, ami viszont már Önt érinti: az úton a hólánc akár 1-2 km alatt tropára mehet, sőt, el is pattanhat, ami veszélyezteti a futóművet és a karosszériát.

És ha már a szabályoknál tartunk, csak még egy apróság:

Hólánccal a kerekeken maximum 50km/h-val lehet haladni, de inkább javasolt még ennél is lassabban menni a biztonság kedvéért.

Mikor nem szabad?

Hogyan kell felrakni?

Most pedig vegyük sorra, hogyan kell felszerelni a hóláncot egy személygépkocsira.

Nulladik lépés: Vásárolja meg a megfelelő hóláncot!

Úgy tűnhet, távolról közelítem meg a kérdést, pedig fontos részről beszélünk, amire sokan nem figyelnek eléggé.

Ennek ellenére gyors leszek, és csak néhány pontban foglalom össze a lényeget, és adok pár tippet:

  • Olyan hólánc kell, ami az autón lévő gumiabroncs méretének megfelel.
  • Létezik úgynevezett automata és kézi feszítős lánc is. Az utóbbi szakszerű felszerelése több fizikai erőt követel meg tőlünk elméletileg, de az automata sem végzi el mindig helyettünk a munkát, szóval mindenki döntse el maga, hogy megéri-e a plusz kiadást.
  • A létra mintás hólánc nem éppen a legnépszerűbb, ugyanis ennél előfordulhat, hogy a kerék úgy áll meg, hogy a lánc nem is ér a földhöz. A trapéz, vagy rombusz minta beváltabb, így érdemes inkább ilyet keresni.

Az utolsó pontok természetesen már mindenki ízlésére vannak bízva, a legfontosabb, hogy legyen nálunk hólánc, és az valóban használható legyen.

Első lépés: Készítsen elő mindent szabályszerűen!

Vegyünk egy esetet, amikor út közben ér minket a hózápor, és autónkkal veszélyes útszakaszhoz érünk.

Ilyenkor a következő a teendő: félreállunk, elakadásjelző és kézifék be, láthatósági mellény fel (mindent a KRESZ-nek megfelelően), és indulunk a hóláncért.

Lehetőleg mindez egyenes, viszonylag sima felületű útszakaszon történjen.

A lépések innentől kezdve egyértelműek, viszont bár minden hólánc nagyjából azonos módon szerelhető fel, mindig elsősorban az adott használati utasításra támaszkodjunk!

Vázlatosan áttekintve nagyjából a következőket kell tennünk minden típusú hólánc esetén:

Második lépés: Fektesse a hóláncot a meghajtott kerék elé!

Harmadik lépés: Vezesse át a hóláncot a kerék mögött, majd akassza össze a drótkábel végeit!

Negyedik lépés: Vezesse át a láncot a kerék külső peremére!

Ötödik lépés: Oszlassa el egyenletesen a láncot a futófelületen!

Hatodik lépés: Kapcsolja össze a lánc két végét a feszítő segítségével!

Az automata feszítésű hólánc esetében nincs szükség arra, hogy nekünk kelljen a feszítést állítgatni, de azért ebben az esetben is érdemes ellenőrizni menet közben, hogy minden tökéletesen működik-e.

Mire figyeljünk?

Miután felszerelte a hóláncot, úgy 50-100 méteren belül mindenképp ellenőrizze, hogy elég feszes-e.

Ha nem így lenne, akkor annyi a dolgunk, hogy a feszítő lánc végét egy másik, megfelelőbb láncszemre kapcsoljuk.

Használat után a hóláncot mindenképp törölje át, vízzel tisztítsa le, és száraz helyen tárolja a következő használatig!

És végül egy +Tipp: ne éles helyzetben próbálja megtanulni a hólánc használatát!

Érdemes már a vásárlás után kipróbálni, hogyan kell ezt csinálni, és utána minden ősszel egyszer elpróbálni a biztonság kedvéért, hogy ne a kritikus pillanatban, a hóban fagyoskodva kelljen a használati utasítást böngészni.

Mire figyeljünk?

Forrás: autoevolution.com

Nem lehet hóláncot szerelni az autóra – van alternatíva?

Speciális eset, de valóban előfordulhat, hogy egy autóra nem lehet hóláncot szerelni, mert például egyszerűen nem férne be a kerékhez.

Ez nem csak akkor fordul elő, ha valaki nem gyári méretű gumikat rak az autójára – egészen konkrétan léteznek olyan autó típusok, amelyekre nem lehet hóláncot tenni.

Szerencsére erre is van egy megoldás: ez a hózokni, vagy hópaplan, de egyes helyeken olvasni lehet a hózsák, műanyag hólánc, csúszásgátló kerékhuzat és sapka kifejezéseket is rá.

Mi az a hózokni?

A működése, illetve a rögzítése megmagyarázza a nevét is.

Gyakorlatilag egy erős szövet huzatról beszélünk, amit rá kell húzni a kerékre, majd pillanatok alatt tépőzárral rögzíthetjük is.

Előnyei: nem foglal sok helyet (még a hóláncnál is kevesebbet), nagyon könnyű a használata, könnyen tisztítható (mosógépben), kíméli az autót, az abroncsokat és az utakat is.

Hátránya: szélsőséges körülmények között nem ajánlják, ugyanis közel sem ér annyit, mint egy rendes hólánc, és a hatóságok sem ismerik el, mint a hólánc alternatíváját.

A hózoknira ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hóláncra: felszerelés után ellenőrizni kell, hogy megfelelően áll a keréken, lassú haladás mellett szabad csak használni, tiszta úton pedig le kell venni, ugyanis az aszfalton a textil hamar szétfoszlik.

Teljesen felkészülve a hóra

A hólánc, és speciális esetben a hózokni minden autó hazánkban nem kötelező, de erősen ajánlott tartozéka.

És nem csak azért, mert külföldön megbüntethetnek érte, ha nincs nálunk – itthon is igen nagy szükségünk lehet rá, ha keményre fordul a tél.

És ezzel kapcsolatban még egy utolsó jótanács: legyen a hólánc/hózokni mellett egy pokróc és egy kesztyű is a kocsiban, hogy ne a hóban kelljen térdelnünk átfagyott ujjakkal, amíg végre újra elindulhatunk.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.